تاثیر تغذیه بر سلامت پوست
برای پیشگیری از آکنه چه بخوریم و از چه چیزی پرهیز کنیم؟

چه مشکل شما آکنه یا چین و چروک یا هر دو باشد، به نظر می‌رسد فهرست کاملی از چیزهایی وجود دارد که باید یا نباید بخورید.

پوست عالی چیزی است که بسیاری از زنان و مردان، در تمام طول زندگی خود به دنبال آن هستند. مشکلات پوستی با آکنه در سال‌های نوجوانی شروع می‌شود و با چین و چروک پایان می‌یابد. گاهی اوقات نیز این مشکلات بدون وقفه اتفاق می‌افتند. اما بدن شما یک سیستم است و همه چیز به هم متصل است، به این معنی که آنچه می خورید مطمئناً می‌تواند بر آنچه در پوست شما اتفاق می افتد تأثیر بگذارد.

مصرف غذاهای سالم در مقادیر مناسب می‌تواند به جلوگیری از افزایش وزن ناخواسته و حفظ عملکرد خوب اندام‌ها از جمله پوست کمک کند.

مصرف انواع خاصی از مواد غذایی ممکن است به شفاف نگه داشتن پوست کمک کند. برخی از غذاها دارای خواصی هستند که التهاب را کاهش می‌دهند و ممکن است به کاهش ظاهر آکنه کمک کنند. با این حال، آکنه،چروک و دیگر مشکلات پوستی می‌تواند به دلیل عوامل متعددی باشد که برخی به رژیم غذایی مرتبط نیستند.

این مقاله در ابتدا به شناخت آکنه و انواع آن و سپس به بررسی غذاهایی که باید از آنها پرهیز کرد، غذاهایی که باید مصرف کرد و سایر درمان‌های آکنه خواهد پرداخت.

تاثیر تغذیه بر آکنه

آکنه چیست؟

تقریباً همه افراد، در مقطعی از زندگی از شیوع جوش و آکنه رنج می‌برند. این مشکل زمانی شروع می‌شود که ترشحات چرب از غدد چربی پوست منافذ ریز فولیکول‌های مو را مسدود می‌کنند. اگر منافذ بزرگ باشند، گرفتگی‌ها به شکل جوش‌های سرسیاه، یعنی نقاط کوچک و صاف با مرکز تیره خواهند بود.

اگر منافذ کوچک بمانند، گرفتگی‌ها به شکل جوش‌های سر سفید یعنی برآمدگی‌های کوچک و گوشتی رنگ در می‌آیند. هر دو نوع منافذ مسدود می‌توانند به التهاب‌های متورم، حساس یا جوش‌ها، توده‌ها یا ندول‌های عمیق‌تر تبدیل شوند. ندول‌های مرتبط با موارد شدید آکنه (آکنه کیستیک) تورم‌های سفت زیر سطح پوست هستند که ملتهب، حساس و گاهی اوقات عفونی می‌شوند.

اگرچه آکنه تا حد زیادی به عنوان نفرین دوران نوجوانی شناخته می‌شود، حدود ۲۰ درصد از همه موارد در بزرگسالان رخ می‌دهد. آکنه معمولا در دوران بلوغ بین سنین ۱۰ تا ۱۳ سالگی شروع می‌شود و در افرادی که پوست چرب دارند بدتر می‌شود. آکنه نوجوانی معمولا بین ۵ تا ۱۰ سال طول می‌کشد و معمولاً در اوایل دهه ۲۰ از بین می‌رود. این بیماری در هر دو جنس رخ می‌دهد، اگرچه پسران نوجوان شدیدترین موارد را دارند. زنان بیشتر از مردان به اشکال خفیف تا متوسط ​​تا ۳۰ سالگی و بعد از آن مبتلا می‌شوند.

ضایعات آکنه بیشتر در صورت دیده می‌شوند، اما می‌توانند روی گردن، سینه، پشت، شانه‌ها و بازوها نیز ایجاد شوند.

برخلاف تصور رایج، آکنه ناشی از رژیم غذایی مضر، بهداشت ضعیف یا میل جنسی کنترل نشده نیست. حقیقت ساده این است که وراثت و هورمون‌ها پشت اکثر اشکال آکنه هستند. مصرف زیاد شکلات یا شستن صورت ۱۰ بار در روز، استعداد شما را برای این مشکل پوستی ناخوشایند، گاهی دردناک و اغلب شرم آور را تغییر نمی‌دهد.

انواع جوش و آکنه

چه چیزی باعث آکنه می‌شود؟

علت آکنه به طور کامل شناخته نشده است. اگرچه استرس می‌تواند آکنه را تشدید کند، اما به وضوح باعث ایجاد آن نمی‌شود.

هورمون‌ها:

 آکنه رایج در نوجوانان با افزایش تولید هورمون شروع می‌شود. در دوران بلوغ، هم پسران و هم دختران سطوح بالایی از آندروژن‌ها، هورمون‌های جنسی مردانه که شامل تستوسترون هستند، تولید می‌کنند. تستوسترون به بدن سیگنال می‌دهد که سبوم بیشتری بسازد.

باکتری‌ها:

سبوم اضافی منافذ فولیکول‌های مو را مسدود می‌کند، به ویژه آنهایی که روی صورت، گردن، سینه و پشت قرار دارند. باکتری‌ها در این فولیکول‌های مسدود شده رشد می‌کنند. این باعث می‌شود که جوش‌های سرسیاه یا سرسفید که به نام «کومدون» نیز شناخته می‌شوند، روی سطح پوست ایجاد شوند.

جوش های دوران بلوغ در پسران

دیگر عوامل تاثیرگذار بر آکنه

گاهی اوقات، این گرفتگی باعث می‌شود که دیواره فولیکول تحت فشار این تجمع شکسته شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، سبوم به بافت‌های مجاور نشت می‌کند و یک پوسچول یا پاپول تشکیل می‌دهد که به آن آکنه التهابی می‌گویند. پوسچول های بزرگتر و حساس را نیز ندول می‌نامند.

بسته به نوع قرص، قرص های ضد بارداری خوراکی ممکن است در برخی از زنان باعث ایجاد آکنه شوند. اگرچه در برخی دیگر آن را سرکوب می‌کنند. برخی از داروهای ضد بارداری تزریقی و دستگاه‌های کنترل بارداری داخل رحمی (IUD) نیز ممکن است باعث آکنه شوند. استروئیدهای مصرف شده توسط برخی از بدنسازان و سایر ورزشکاران نیز می‌تواند منجر به شیوع شدید بیماری شود.

باکتری Propionibacterium acnes به طور طبیعی در فولیکول های موی سالم وجود دارد. اگر تعداد زیادی از آنها در فولیکول‌های مسدود شده، تجمع کنند، ممکن است آنزیم‌هایی ترشح کنند که سبوم را تجزیه می‌کنند و باعث التهاب می‌شود. برخی از افراد به سادگی نسبت به این واکنش حساس تر از دیگران هستند.

باکتری عامل آکنه

غذاهایی که برای شفافیت پوست باید از آن اجتناب کنید

اگر فردی در مورد آکنه نگرانی دارد یا به سادگی می‌خواهد از رژیم غذایی برای پوست سالم مطمئن شود، ممکن است مصرف کمتر غذاهای زیر را در نظر بگیرد.

شیر و لبنیات

تحقیقات محدود نشان می‌دهد که شیر و محصولات لبنی ممکن است در ایجاد بیماری های پوستی مانند آکنه در برخی افراد نقش داشته باشند.

یک بررسی در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که بین سطوح بالای هورمون IGF-1 در خون و شدت آکنه ارتباط وجود دارد. IGF-1 با غدد فوق کلیوی تعامل می‌کند و هورمون‌ها را به گونه ای تحت تاثیر قرار می‌دهد که به آکنه کمک می‌کند. از آنجایی که شیر و سایر محصولات لبنی حاوی این هورمون هستند، ممکن است ارتباط احتمالی بین مصرف لبنیات و آکنه را توضیح دهد.

علاوه بر تاثیر IGF-1 بر هورمون‌های مربوط به تولید آکنه، سایر هورمون‌های موجود در شیر و محصولات لبنی ممکن است به طور مثبت و منفی بر آکنه‌های منبع معتبر تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، هورمون استروژن ممکن است در واقع آکنه را کاهش دهد.

برخی از مطالعات در دختران و پسران نشانمی‌دهد که مصرف لبنیات، به ویژه شیر بدون چربی، با ایجاد آکنه بیشتر مرتبط است. این ممکن است به دلیل کاهش میزان استروژن در شیر بدون چربی در مقایسه با شیر کامل باشد.

سایر اجزای محصولات شیر ​​نیز ممکن است بر آکنه تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، طبق یک مطالعه قدیمی تر، لبنیات حاوی اسید آمینه لوسین است که باعث تولید سبوم در سلول‌های پوست می‌شود.

مضرات شیر و لبنیات

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا

تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی با شاخص گلیسمی بالا (GI) ممکن است به آکنه کمک کنند. غذاهای با GI بالا قند خون و در نتیجه سطح انسولین را سریعتر از غذاهای با GI پایین تر افزایش می‌دهند.

داشتن یک رژیم غذایی با GI بالا باعث می‌شود بدن انسولین بیشتری تولید کند. هنگامی که بدن انسولین اضافی داشته باشد، تولید هورمون‌های آندروژن و سبوم را در پوست تحریک می‌کند که می‌تواند منجر به آکنه شود.

رژیم غذایی بیشتر افراد، معمولاً شامل غذاهایی با GI بالا است، از جمله:

  1. غلات تصفیه شده
  2. غلات قندی
  3. چیپس
  4. بیسکویت‌ها
  5. نان سفید
  6. الکل
  7. نوشیدنی‌های شیرین
  8. غذاهای با قند افزوده

بعید است که هر یک از مواد غذایی موجود در این لیست در صورت مصرف متعادل، باعث ایجاد آکنه شود. با این حال، پیروی از یک رژیم غذایی به طور مداوم در بسیاری از این غذاها ممکن است نقش مهمی در ایجاد آکنه داشته باشد.

چیپس سیب زمینی خانگی

آیا شکلات باعث آکنه می‌شود؟

بسیاری از مردم بر این باورند که مصرف شکلات باعث افزایش آکنه می‌شود. با این حال، یک بررسی در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که هیچ شواهد روشنی بین مصرف شکلات و میزان آکنه یک فرد وجود ندارد. در حالی که برخی از افراد پس از مصرف این غذا مقادیر قابل توجهی آکنه را تجربه می‌کنند، برخی دیگر چنین نیستند.

مطالعات در مورد اینکه آیا شکلات باعث ایجاد آکنه می‌شود یا خیر قطعی نیست. اگر لینکی وجود دارد، ممکن است به دلیل وجود شیر و شکر در برخی از انواع شکلات باشد.

غذاهایی که ممکن است به شفافیت پوست کمک کنند

برای حفظ سلامت پوست و کمک به کاهش آکنه، مصرف غذاهای زیر را افزایش دهید.

ماهی چرب

ماهی چرب منبعی از چربی‌های امگا ۳ است که بخش مهمی از رژیم غذایی با چندین اثر مثبت بر سلامت است. یک بررسی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳، مانند اسیدهای چرب موجود در ماهی های چرب، به مدیریت بیماری‌های التهابی پوست کمک می‌کند، از جمله:

  1. پسوریازیس
  2. درماتیت
  3. آکنه
  4. زخم‌های پوستی

علاوه بر این، گنجاندن امگا ۳ در رژیم غذایی احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. همچنین ممکن است تأثیر برخی داروها بر روی پوست را کاهش دهد.

فواید اسید چرب امگا3

کلم بروکلی

بروکلی و سایر سبزیجات چلیپایی اثرات مثبتی بر سلامت پوست دارند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد که آنها حاوی سولفورافان هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

سولفورافان همچنین ممکن است با تحریک چندین فرآیند محافظتی در سلول‌های پوست و ترویج تجدید سلول‌های بنیادی از پیری زودرس پوست جلوگیری کند.

شواهد زیادی در مورد اثرات مستقیم بروکلی بر روی آکنه وجود ندارد. با این حال، یک مقاله مروری نشان داد که این سبزی و چندین غذای گیاهی دیگر حاوی مقادیر کم لوسین، یک آمینو اسید در تولید سبوم هستند.

فواید مصرف کرم بروکلی برای پوست

سویا

سویا ممکن است اثرات مفیدی بر روی پوست داشته باشد. یک مطالعه قدیمی‌تر از مردم خواسته بود که به مدت ۱۲ هفته هر روز ۱۶۰ میلی گرم از ترکیبی از سویا به نام ایزوفلاون مصرف کنند. این تحقیق نشان داد شرکت‌کنندگانی که ایزوفلاون دریافت می‌کردند، ضایعات آکنه یا جوش‌های پوستی را پس از درمان در مقایسه با گروه دارونما به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

گروه درمان همچنین سطوح هورمون آندروژن دی هیدروتستوسترون (DHT) را کاهش داد که مربوط به تستوسترون است.

طبق یک مقاله قدیمی تر در سال ۲۰۰۹، سطوح بالای DHT و تستوسترون در افزایش ایجاد آکنه نقش دارند. با این حال، محققان بر این باورند که هورمون استروژن، تا حدی با مهار تستوسترون، تولید سبوم را کاهش می‌دهد.

ایزوفلاون های موجود در سویا از نظر ساختاری شبیه به استروژن هستند و می‌توانند به گیرنده‌های استروژن در بدن متصل شوند. این ممکن است ارتباط بین مصرف سویا و پیامدهای سلامت مرتبط با استروژن، از جمله قابلیت ارتجاعی پوست، رنگدانه و عروق را توضیح دهد.

شواهدی وجود دارد که مصرف محصولات سویا ممکن است چین و چروک ها را کاهش و میزان کلاژن تولیدی بدن را افزایش دهد که به نوبه خود یکپارچگی پوست را تقویت می‌کند.

فواید محصولات سویا برای پوست

انگور قرمز

انگور قرمز حاوی ترکیب رسوراترول هستند که ممکن است چندین فواید سلامتی داشته باشد. رسوراترول تا حدودی برای باکتری‌های آکنه سمی است و در طولانی مدت آنها را مهار می‌کند. محققان مطالعات بیشتری را برای بررسی بیشتر رسوراترول به عنوان یک درمان بالقوه برای آکنه توصیه کردند.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که رسوراترول ممکن است به طرق دیگر بر پوست تأثیر بگذارد. این ماده ممکن است با کمک به رطوبت پوست و جلوگیری از از دست دادن گرما از پوست محافظت کند.

علاوه بر این، رسوراترول ممکن است از آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. این ممکن است به محافظت در برابر پیری زودرس و سایر علائم آسیب خورشید مانند چین و چروک و لکه‌های کبدی کمک کند.

رسوراترول همچنین دارای اثر آنتی اکسیدانی است که ممکن است به جلوگیری از پیری پوست، کاهش ظاهر آکنه و ایجاد اختلالات پوستی کمک کند. این شامل سرطان‌های پوست مانند ملانوم نیز می‌شود.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که وقتی فردی رزوراترول را از منابع غذایی مصرف می‌کند، ممکن است اثر معنی‌داری مشاهده نکند زیرا غلظت رسوراترول در آن بسیار کم است.

تاثیر انگور قرمز بر آکنه

درمان های دیگر برای آکنه

در حالی که مصرف یک رژیم غذایی سالم بخش مهمی از شفاف نگه داشتن پوست است، راه های دیگری نیز برای کمک به درمان آکنه وجود دارد.

انجمن آکادمی پوست آمریکا مراحل زیر را توصیه می‌کند:

  1. حداقل به مدت ۴ هفته از هر محصول ضد آکنه استفاده کنید. برخی از افراد ممکن است تنها پس از ۲ تا ۳ ماه از درمان، پوست شفاف را تجربه کنند.
  2. اگر بهبودی در آکنه وجود نداشت، از محصولات مخصوص آکنه استفاده کنید که حاوی بنزوئیل پراکسید، رتینوئیدها یا اسید سالیسیلیک هستند.
  3. دستورالعمل‌های مربوط به محصولات آکنه را، چه از روی برچسب یا از یک متخصص پوست یا پزشک، دنبال کنید.
  4. بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، قبل از خواب یا بعد از تعریق، صورت را بشویید.
  5. هرگز پوست آسیب پذیر را اسکراب یا لایه برداری نکنید.
  6. از محصولات مراقبت از پوستی استفاده کنید که مشخص است باعث آکنه نمی شوند. این محصولات فاقد چربی غیر کومدون زا هستند، به این معنی که منجر به مسدود شدن منافذ پوست نمی‌شوند.
  7. آکنه را لمس نکنید و یا فشار ندهید.
  8. محصولات آکنه را روی کل صورت و نه فقط نواحی مستعد لک، بمالید.
  9. روبالشی‌ها و سایر مواردی که با پوست تماس دارند را به طور مکرر بشویید.
  10. یک قرار ملاقات با متخصص پوست بگیرید.
شستن صورت برای پیشگیری از آکنه