بیماری های موثر بر میل و قوای جنسی
بیماری های موثر بر میل و قوای جنسی

بیماری های تاثیرگذار بر میل جنسی کدام هستند؟ دلایل فیزیکی تاثیرگذار بر میل جنسی چیست؟ آیا فقط بیماری‌های جنسی بر این میل اثر می‌گذارد یا دلایل روانی تاثیرگذاری بر این روابط دخیل است؟ رابطه جنسی باعث استحکام روابط عاطفی زوجین شده و پایه‌های زندگی مشترک را قوی‌تر می‌کند. اگر به هر دلیلی این رابطه کمرنگ شود و یا دچار اختلال شود، لازم است نسبت به درمان آن جدی باشید. در داروخانه آنلاین اندرزگو سعی ما بر این خواهد بود که دلایل روانی و فیزیکی تاثیرگذار بر میل جنسی را شناسایی کرده و راه‌‌حل‌های ممکن را معرفی نماییم. پس با ما باشید.

بیماری جنسی مردان

داشتن رابطه جنسی منظم برای سلامتی انسان بسیار حائز اهمیت است. اما گاهی اوقات برخی بیماری‌ها در بدن انسان رخ می‌دهد که منجر به کاهش میل جنسی شده و به طور ناخودآگاه بر روابط زوجین تاثیر می‌گذارد. اگر عوامل و بیماری‌هایی را که روی میل جنسی تاثیرگذار هستند، بشناسیم، می‌توانیم برای درمان آن‌ها اقدام کنیم تا در نهایت بتوانیم از رابطه‌‌ جنسی رضایت خاطر داشته باشیم. در این مطلب قصد داریم با بیماری‌های تاثیرگذار بر میل جنسی آشنا شویم تا بتوانیم با درمان آن رابطه‌ای سالم را تجربه کنیم.

بیماری‌های تاثیرگذار بر میل جنسی کدام هستند؟

میل جنسی تحت تاثیر عوامل پیچیده‌ای است که بر حس صمیمیت بین زوجین اثرگذار خواهد بود. عواملی از جمله سلامت روانی و فیزیکی، تجربه‌های هر فرد، سبک زندگی و رابطه فعلی‌‌تان می‌تواند بر میزان صمیمیت و همچنین میل جنسی تاثیرگذار باشد. اگر در هر کدام از این موارد، مسئله ناخوشایندی را تجربه کنید، می‌تواند باعث کاهش میل جنسی شود.

بیماری های موثر بر میل و قوای جنسی

بیماری های موثر بر میل جنسی

بیماری های زیادی  در زنان و مردان وجود دارند که بر میل جنسی تاثیر گذار هستند و بر روابط زناشویی بسیار تاثیر گذار هستند .

این بیماری ها از انواع زیر می باشند .

بیماری های عروقی

بسیاری از بیماری های عروقی در قالب مشکلات روابط زناشویی نشان داده می شوند . بیماری های عروقی به مرور زمان بر رگ های خونی تاثیر گذار هستند و شریان خون را باریک و سخت می کند .این امر باعث کاهش خون رسانی به دستگاه تناسلی می شود .

دیابت

بیماری دیابت در زنان با کاهش میل جنسی نمایان می شود .بیشتر مشکلات زناشویی ناشی از بیماری های دیابت است .این عوارض با کنترل قندخون ، فشارخون و مقدار کلسترول خون، قابل جبران است.

افسردگی

معمولا بعد از مبتلا شدن به افسردگی اختلالات زناشویی بروز می کند . .داروهای افسردگی به تنهایی خود ،باعث کاهش میل جنسی می شوند ،در واقع اگر مواد شیمیایی مغز و یا هورمون ها و ناقل های عصبی در وضعیت مناسبی نباشند ،روابط زناشویی را تحت تاثیر قرار می دهد .

یائسگی

با شروع یائسگی به دلیل تغییر در هورمون های خاص ،میل جنسی کاهش پیدا می کند . کاهش هورمون های استروژن ،باعث خشکی واژن و آمیزش دردناک می شود .
تستوسترون ،که همورمونی مردانه می باشد ، در میل زناشویی هر دو جنس نقش دارد، با کاهش فعالیت تخمدان‌ها کاهش می‌یابد و در مجموع، این مساله باعث کاهش میل زناشویی می‌شود.

بیماری ام اس

این بیماری سبب تخریب سیستم عصبی مرکزی می شود .
خشنودی از آمیزش و یا کمبود میل زناشویی در زنان می‌تواند دلیل برمبتلا شدن  به این بیماری باشد. بیماری‌های عصبی دیگری نظیر پارکینسون نیز چنین تاثیر مشابهی را به همراه دارند.

کیست تخمدانی

روابط جنسی دردناک می تواند یکی از نشانه های کیست تخمدان باشد .

اختلالات تیروئیدی

تیروئید نقش مهمی را در سلامت فرد ایجاد می کند .کنترل سوخت و ساز بدن و سلامت روابط زناشویی از جمله فعالیت های غده تیروئید می باشد .

دلایل فیزیکی تاثیرگذار بر میل جنسی

تعدادی از بیماری‌ها، تغییرات فیزیکی و برخی داروها می‌توانند بر میل جنسی تاثیر بگذارند.

مشکلات جنسی

اگر حین رابطه و دخول درد را تجربه کنید، میل جنسی شما را کاهش می‌دهد. این عارضه بیشتر برای خانم‌ها اتفاق می‌افتد که علتش می‌تواند عفونت در ناحیه تناسلی یا تنگی واژن باشد. کیست تخمدان‌ها می‌تواند یکی از دلایل داشتن رابطه جنسی دردناک بوده و نوعی بیماری جنسیتی زنان محسوب می‌شود. درصورت چنین تجربه‌ای باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بیماری‌های پزشکی

بیماری‌های غیر جنسی نیز می‌تواند روی میل جنسی اثرگذار باشد. بیماری‌هایی از جمله آرتروز، دیابت، فشار خون بالا، اختلالات تیروئیدی و افسردگی روی میل جنسی اثر منفی می‌گذارند.

آرتروز

از آنجایی که بیماران مبتلا به آرتروز محدودیت حرکتی دارند و بدن آن‌ها خسته است، نمی‌توانند فشار و تحمل زیادی را تحمل ‌کنند. همین ویژگی می‌تواند بر روی فعالیت‌های جنسی اثر منفی بگذارد. همچنین داشتن آرتروز می‌تواند منجر به اضطراب شود و فرد قادر نیست اعتماد به نفس کافی جهت برقراری رابطه جنسی را به دست آورد. در این مواقع داشتن شریک جنسی همراه و همدل بسیار تاثیرگذار است. بیماری آرتروز می‌تواند با مصرف دارو کنترل شود؛ همچنین مراجعه به روان شناس می‌تواند در کاهش اثرات روحی بیماری‌های فیزیکی بسیار تاثیرگذار باشد.

بیماری های موثر بر میل و قوای جنسی

ایدز

از بیماری های تاثیرگذار بر میل جنسی ایدز است. ایدز  سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و خطر ابتلا به ویروس‌ها و بیماری‌های سرطانی را افزایش می‌دهد. با درمان هایی که HIV   در حال حاضر دارد، بسیاری از افراد مبتلا ، هرگز به ایدز مبتلا نمی شوند. مراحل اولیه HIV شبیه علائم آنفولانزا است. درمان زودهنگام و موثر می‌تواند به افراد مبتلا به HIV کمک کند تا برای مدت زمان طولانی ، زندگی کنند و احتمال انتقال بیماری به شریک جنسی را  کاهش دهند.

دیابت

دیابت اثرات زیادی بر روی سیستم جنسی زنان و مردان می‌گذارد. عدم کنترل دیابت می‌تواند منجر به اختلال نعوظ، کاهش قدرت باروری، زود انزالی و کاهش میل جنسی شود. زیرا دیابت باعث کاهش ترشح هورمون‌ها شده و میل جنسی فرد را کاهش می‌دهد. بهتر است افراد مبتلا به دیابیت از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کنند تا بیماری دیابت باعث اختلال در روابط جنسی آن‌ها نشود. همچنین برای حل مشکلاتی مانند زود انزالی می‌توان با خرید کاندوم تاخیری یا اسپری تاخیری تا حدودی این مشکل را رفع کرد. برخی از کاندوم‌ها حاوی مواد تاخیری هستند و باعث طولانی شدن رابطه جنسی می‌شوند.

فشار خون بالا

یکی از بیماری‌های تاثیرگذار بر میل جنسی فشار خون بالاست. داشتن فشار خون بالا، می‌تواند جریان خون را در نواحی تناسلی مردان و زنان کاهش دهد. همچنین این بیماری میزان هورمون نیتریک اسید که وظیفه‌اش آرام کردن عضلات است را کاهش می‌دهد که همین امر باعث کاهش میل جنسی و تاخیر در ارضا شدن می‌شود. بهتر است برای متعادل کردن فشار خون با یک دکتر متخصص مشورت کنید و سبک زندگی سالمی را شروع کنید. خوردن مواد غذایی سالم، عدم مصرف سیگار، تنباکو و الکل و افزایش فعالیت‌های بدنی می‌تواند به تعادل فشار خون شما کمک بسزایی کند.

سیفیلیس

بیماری سفیلیس یکی دیگر از بیماری‌های تاثیرگذار بر میل جنسی و از سری عفونت‌های باکتریایی است که در مراحل اولیه قابل شناسایی نیست. اولین نشانه آن می‌تواند یک زخم گرد کوچکی بر روی دستگاه تناسلی، مقعد یا دهان باشد این زخم با اینکه هیچ دردی ندارد، بسیار عفونی  و خطرناک است. سر درد، تب ، ریزش مو، کاهش وزن بدن علائم بعدی سیفیلیس هستند. این بیماری خطرناک اگر به موقع شناسایی و درمان نشود، می‌تواند باعث از بین رفتن بینایی، شنوایی و یا حافظه شود. خوشبختانه سیفیلیس در صورت شناسایی به موقع، به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

اختلالات تیروئیدی

غده تیروئید نقش مهمی را در  کنترل میزان ترشح هورمون‌ها در بدن ایفا می‌کند. اختلال تروئید هم می‌تواند یکی دیگر از بیماری های تاثیرگذار بر میل جنسی باشد.  هر گونه اختلال در این ناحیه می‌تواند بر روی دستگاه تناسلی تاثیر گذاشته و منجر به کاهش میل جنسی شود. چرا که اختلال در غده تیروئید باعث کاهش هورمون تستسترون می‌شود. این هورمون هم در زنان و هم مردان میزان میل جنسی را تعیین می‌کند و کاهش آن نیز منجر به کاهش میل جنسی می‌شود.

عادت‌ها و سبک زندگی

اعتیاد به الکل، سیگار و خوردن غذاهای مضر از عادات بد زندگی هستند که نه تنها میل جنسی را کاهش می‌دهند بلکه باعث بیماری‌های متعددی مثل بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا می‌شوند. برای داشتن یک سبک زندگی سالم باید تغذیه سالم داشته باشید و ورزش را تبدیل به یک کار روزمره بکنید.

جراحی

هر نوع جراحی که مربوط به سینه‌ها یا نواحی تناسلی باشد می‌تواند بر روی عملکرد جنسی و میل جنسی تاثیر بگذارد.

خستگی زیاد

گاهی اوقات خستگی زیاد به دلیل فشار زندگی یا فشار کاری می‌تواند منجر به کاهش میل جنسی شود. گاهی اوقات خستگی زیاد می‌تواند در اثر بیماری یا جراحی ایجاد شود.

تغییرات هورمونی از دلایل تاثیرگذار بر میل جنسی

تغییرات هورمونی بر روی میل جنسی تاثیرگذار هستند. این تغییرات می‌توانند به دلیل عوامل زیر رخ دهند:

یائسگی

یائسگی را نمی‌توان در دسته بیماری‌ها قرار داد، اما عاملی فیزیکی است که زنان پس از ورد به سنین بالا آن را تجربه می‌کنند. از آنجایی که یائسگی هورمون‌های استروژن را کاهش می‌دهد، زنان میل کمتری نسبت به رابطه جنسی پیدا می‌کنند. گاهی اوقات زنان همچنان در این دوران میل جنسی دارند، اما به دلیل خشکی واژن دچار رابطه دردناک می‌شوند. استفاده از کاندوم و مواد روان کننده (ژل لوبریکانت) می‌تواند باعث حل این مشکل شود.

حاملگی و شیردهی

هورمون‌ها در دوران بارداری تغییر می‌کنند. همچنین پس از زایمان و حین شیردهی تغییر هورمون‌ها می‌تواند روی میل جنسی اثر گذار باشد. فشار و خستگی در دوران بارداری نیز عامل مهمی در کاهش میل جنسی است. بهتر است در این شرایط پدر حمایت بیشتری از مادر داشته باشد تا این دوران بدون هیچ بحرانی سپری شود.

دلایل روانی تاثیرگذار بر میل جنسی

سلامت ذهن بر میزان میل جنسی تاثیر بسزایی دارد. دلایل روانی زیادی منجر به کاهش میل جنسی می‌شود:

  • مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی
  • استرس ناشی از کار و مسائل مالی
  • تصویر منفی داشتن نسبت به بدن خود
  • اعتماد به نفس پایین
  • داشتن تجربه سواستفاده جنسی
  • داشتن رابطه‌های جنسی ناخوشایند در گذشته
  • بیماری های روانی جنسیتی

افسردگی

افسردگی باعث اختلال در هورمون‌ها می‌‌شود و همین ویژگی میل جنسی را کاهش می‌دهد، علاوه بر این فردی که دچار افسردگی شده ممکن است اختلالات عصبی را تجربه کند و به طور کلی تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارد.

مشکلات ارتباطی بین زوجین

برای بیشتر زنان و مردان، صمیمیت و نزدیکی نقش مهمی را در ایجاد برقراری رابطه جنسی لذت بخش ایفا می‌کند. به‌همین دلیل مشکلات ارتباطی می‌تواند میل جنسی را کاهش دهد. این مشکلات عبارت اند از:

  • عدم ارتباط کافی با شریک زندگی
  • مسائل حل نشده و دعواهای جزئی
  • عدم رفع نیازهای جنسی و عدم بیان نیازهای جنسی
  • عدم اعتماد به شریک زندگی

بیماری جنسیتی مردان

بیمارهای جنسیتی مردان تاثیر مستقیمی روی رابطه جنسی دارد و در صورت عدم درمان مشکلات زیادی را در رابطه ایجاد می‌کند. بین بیماری‌ها عبارت‌اند از:

  • اختلالات تمایل
  • اختلالات نعوظ
  • اختلالات انزال
  • اختلالات ساختمانی دستگاه تناسلی
  • ناباروری مردان

با مراجعه به پزشک متخصص می‌توانید برای درمان هر کدام از این اختلالات اقدام کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از مجموعه مقالات داروخانه آنلاین اندرزگو، به طور جامع به معرفی انواع بیماری های تاثیرگذار بر میل جنسی پرداختیم و دلایل آن را با یکدیگر بررسی کردیم. همانطور که گفتیم عوامل زیادی می‌توانند بر کاهش میل جنسی تاثیر گذار باشند.

عواملی همچون بیماری‌های فیزیکی و بیماری‌های روانی و همچنین بیماری‌های جنسیتی بر کاهش میل جنسی تاثیر می‌گذارند. بهتر است در صورت مشاهده هرگونه اختلال در برقراری یک رابطه لذت بخش به پزشک متخصص مراجعه کرده تا بتوانید علت آن را پیدا کنید.