اسکراب یا لایه بردار
تفاوت‌ اسکراب و لایه بردار پوست

از تفاوت اسکراب و لایه بردار تا چه اندازه اطلاع دارید؟ بهترین اسکراب لایه بردار چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ اسکراب‌ها نوعی ماسک صورت تلقی می‌شوند که، عمدتا بر پایه دانه‌های طبیعی فرمول‌بندی شده‌اند. اسکراب‌ها موادی هستند که با استعمال آنها روی پوست، باعث گردش خون بیشتر شده و ضمن از بین بردن پوست‌های مرده، منجر به شفافیت، طراوت و تقویت بسیار محسوس پوست می شوند. این محصولات همچنین در رفع برنزه شدن شما نیز نقش بسزائی دارند. ما در این مقاله از سری مقالات داروخانه آنلاین اندرزگو سعی می‌کنیم تا اطلاعاتی فشرده ولی جامع در رابطه با اسکراب‌ها ارائه نمائیم.

اسکراب لایه بردار صورت چیست؟

ظاهر ما همیشه یکی از آیتم‌هایی است که کیفیت آن نقش بسزائی در زیبائی و نوع احساسی که نسبت به خود داریم بازی می‌کند. علاوه بر این ظاهر ما در نوع برخوردی که دیگران با ما دارند نیز بسیار موثر است. کیفیت پوست از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری ماست که آن را یکی از شاخص‌ترین فاکتورهای زیبایی می‌توان به حساب آورد. کیفیت پوست علاوه بر کارکردهای بهداشتی و سلامتی و ایمنی، دارای کارکردهای اجتماعی نیز می‌باشد و به همین دلیل توجه به آن ضروری است. در رابطه با مراقبت‌های پوستی، محصولات بیشماری در بازار وجود دارد که هر کدام دارای هدف و عملکردی خاص هستند. اسکراب‌ها یکی از انواع محصولاتی هستند که با هدف حفظ سلامت و کیفیت و زیبایی پوست  تولید و عرضه شده‌اند. در ادامه شما را با چند نمونه از بهترین اسکراب لایه بردار صورت آشنا می‌کنیم.

اسکراب چیست؟

اسکراب‌های پوست لایه بردارهایی فیزیکی هستند که سلول های مرده پوست را با مواد ساینده‌ای مانند شکر یا نمک به طور فیزیکی از لایه بیرونی پوست پاک می‌کنند. این عمل باعث تحریک گردش خون در سلول‌های پوست گردیده و در نتیجه پوست را صاف‌تر و روشن‌تر کرده و از احتمال بروز آکنه در آینده جلوگیری می‌کند.

تفاوت اسکراب و لایه بردار

اسکراب و لایه بردار، هر دو بمنظور پاکسازی پوست بکار می روند اما در مواردی بین آنها تفاوت‌هایی وجود دارد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

فرق بافت اسکراب و لایه بردار

اساسی‌ترین تفاوت بین اسکراب و لایه بردار در این است که اسکراب حاوی ذرات لایه بردار در یک معجون مبتنی بر کرم است. اما لایه‌بردار می‌تواند یک ماده شیمیایی یا مکانیکی باشد که روی پوست اعمال می‌شود تا سلول‌های مرده را از پوست پاک کند. ذرات لایه برداری که در اسکراب‌ها بکار می‌روند، می‌توانند مواد طبیعی از قبیل شکر، نمک، برنج، جو دوسر، پوسته‌های خرد شده یا سایر دانه‌های گیاهی و یا متشکل از دانه‌های مصنوعی همچون جوجوبا یا پلی اتیلن باشند.

لایه بردار به عمق پوست نفوذ می کند

اسکراب‌ها عمل لایه برداری را بصورت سطحی انجام می‌دهند. به این معنی که لایه بیرونی پوست را پاکسازی و شفاف می‌کنند. اما لایه‌بردارها با توجه به وجود مواد شیمیایی بکار رفته در ترکیباتشان، به عمق پوست نفوذ نموده و لایه‌های زیرین پوست را هم تمیز می‌نمایند.

میزان آبرسانی اسکراب و لایه بردار

از دیگر تفاوت اسکراب و لایه بردار به میزان آبرسانی آنها می‌توان اشاره کرد. به طور کلی آب‌رسانی در اسکراب‌ها کمتر از لایه‌بردارها است.

کاربرد اسکراب و لایه بردار

اسکراب‌ها به منظور از بین بردن پوست‌های مرده مناسب هستند در حالیکه لایه‌بردارها بیشتر برای برطرف کردن لکه‌های پوست بکار می‌روند.

تقویت پوست با اسکراب

هنگام استفاده از اسکراب‌ها چون پوست ماساژ داده می ‌شود، لذا باعث تقویت پوست می‌شوند حال اینکه در لایه‌بردارها چنین نیست.

تفاوت نحوه مصرف اسکراب و لایه بردار

لایه بردارها همچون اسکراب‌ها به شکل کرم یا لوسیون هستند. اما برخلاف آنها حاوی اسیدهای (میوه) و/یا آنزیم‌هایی می‌باشند که خاصیت شیمیایی دارند. بنابراین، لایه‌بردارها نیاز به شستشو ندارند و جذب پوست می‌شوند در صورتیکه اسکراب‌ها پس از استعمال باید از سطح پوست شسته شوند.

احتمال حساسیت با لایه بردار بیشتر است یا اسکراب؟

لایه بردار‌ها احتمال حساسیت‌زایی بیشتری نسبت به اسکراب‌ها دارند و ممکن است ایجاد خارش یا قرمزی در محل مورد استفاده نمایند. اما در مورد اسکراب کمتر مشکل حساسیت دیده می‌شود.

عوارض اسکراب صورت

در مبحث تفاوت اسکراب و لایه بردار خالی از لطف نیست که اشاره‌ای به عوارض این دو محصول هم داشته باشیم. اسکراب‌ها به دلیل فقدان مواد شیمیائی، بطور کلی عوارض جانبی خاصی ندارند. اما با اینحال ممکن است در برخی افراد که دارای پوست حساسی هستند، مواد طبیعی بکار رفته در اسکراب‌ها باعث تحریک پوست شوند. در اینصورت، اسکراب‌هایی که حاوی مواد مصنوعی هستند مناسبترند. مورد بعدی که ممکن است در اثر استفاده از اسکراب پوست دچار آسیب شود، به دانه‌های بکار رفته در اسکراب مربوط می‌شود.

برخی اسکراب‌ها حاوی دانه‌های درشت هستند که استعمال آنها بر روی پوست می‌تواند باعث ایجاد خراش رو پوست گردد. نحوه استعمال اسکراب‌ها نیز می‌تواند منجر به ایجاد آسیب روی پوست گردد. در استعمال اسکراب‌ها باید توجه داشت که عمل سابیدن یا ماساژ باید بصورت ملایم و دایره‌ای شکل صورت پذیرد و از فشار عمودی روی پوست یا حرکتهای مستقیم پرفشار و سریع خودداری شود.

طرز استفاده از اسکراب صورت

حال که تا حدودی با تفاوت اسکراب و لایه بردار آشنا شدید، بهتر است روش استفاده از اسکراب صورت را هم بدانید.

نکات قابل توجه قبل از استفاده از اسکراب

اولین نکته‌ای که در رابطه با اسکراب‌ها باید مورد توجه قرار دهید این است که قبل از استفاده، حتما مطمئن شوید پوست ناحیه مورد نظر دارای عفونت، اگزما، آکنه یا سایر بیماری‌های پوستی نباشد. چرا که در صورت وجود هریک از این موارد، استعمال اسکراب می‌تواند سبب آسیب یا عوارض پوستی جدی گردد.

دومین نکته قبل از استفاده از اسکراب‌ها توجه به این نکته است که شما باید پوست خود را از نظر خشک، نرمال یا چرب بودن بشناسید و اسکرابی انتخاب نمائید که سازگار با پوست شما باشد.

نحوه استفاده از اسکراب

  • قبل از استعمال اسکراب، صورت یا ناحیه مورد نظر را با آب و صابون شسته بخوبی بشورید. اینکار باعث عملکرد بهتر اسکراب می‌گردد.
  • هنگام استعمال اسکراب پوست صورت خود را مرطوب نمائید تا نرم‌تر شده و امکان ماساژ بهتری را فراهم نماید.
  • از مصرف اسکراب در اطراف چشم بپرهیزید.
  • در استفاده ار اسکراب زیاده روی نکنید، زیرا می‌تواند منجر به وارد آمدن آسیبهای جدی بر پوست شما گردد. بطور معمول هفته‌ای یک بار در ابتدای شروع و پس از مدتی، دو بار در هفته کافی است. در پوست‌های نازک و حساس، همان یک بار در هفته کفایت می‌کند.
  • همانگونه که گفته شد، اسکراب‌ها را باید بگونه‌ای روی صورت یا نواحی دیگر پوست استعمال کرد که فشاری روی پوست احساس نشود. طرز ماساژ باید به شکل دایره‌ای و ملایم باشد. البته در نواحی مانند زانوها و یا آرنج، قدری فشار در هنگام ماساژ لازم است.
  • بهترین زمان استفاده از اسکراب‌ها شب هنگام و قبل از خواب است زیرا پس از استفاده از اسکراب، پوست قدری نازک‌تر شده و اگر  در معرض نور آفتاب قرار گیرد می تواند منجر به آسیب پوستی شود.

نکته:

  • در پوست‌های نازک و حساس، توجه داشته باشید که مقدار زیادی از اسکراب را بمدت طولانی در روی پوست استفاده نکنید چراکه به احتمال زیاد ممکن است منجر به التهاب، قرمزی و سوزش پوست گردد. اسکراب‌ها پس از استعمال روی پوست و قبل از خشک شدن، باید شسته شوند. چون اگر روی پوست خشک شوند، می‌توانند باعث حساسیت شده و همچنین عمل شستشو را با مشکل مواجه سازند. بطور کلی حداکثر زمانی که اسکراب باید روی پوست بماند، حدود ۳ دقیقه است. در پوست‌های نازک این مدت باید حدود ۱ دقیقه باشد.
  • پس از اینکه صورت یا ناحیه مورد نظر را شستشو نمودید، حتما باید کرم یا لوسیون مرطوب کننده به ناحیه مورد نظر بمالید تا نرمی و لطافت پوست حفظ شود.

جوان سازی پوست

کرم لایه بردار AHA 15 درماتیپیک

کرم لایه بردار AHA ۱۵ درماتیپیک ضد چروک، سفت کننده و استحکام بخش بافت پوست بوده و برای انواع پوست کاربرد دارد. این کرم لایه‌بردار فرموله شده با ترکیبی از آلفا هیدروکسی اسیدهای معروف در غلظت مناسب است که با PH متعادل تولید شده است. ترکیبات ضد التهاب، التیام بخش و آنتی اکسیدان اثربخشی این محصول را بیشتر کرده و حساسیت را به حداقل رسانده است. کرم‌های حاوی AHA با لایه برداری، افزایش سنتز کلاژن و الاستین و رطوبت‌رسانی عمقی باعث جوانی، شادابی و شفافیت پوست شده و علائم پیری زودرس را محو می‌کند. توصیه می‌کنیم روزانه یک بار به مدت ۲ هفته و پس از آن دو بار در روز تا حد قابل تحمل روی صورت استفاده کنید تا شاهد تغییرات فاحش آن در روند زیبایی پوست خود باشید.

کرم لایه بردار 15% ای اچ ای درماتیپیک 30 میلی لیتر

توجه داشته باشید که اسکراب‌های حاوی مواد طبیعی چون زردآلو، پوست گردو، بادام و اکسید آلومینیوم مخصوص پوست‌های چرب هستند و اسکراب‌های با محتویات آلفاهیدروکسی اسید و بتاهیدروکسید برای پوست‌‎های خشک مناسب می‌باشند. خوشبختانه نیازی به بخاطر داشتن این مواد نیست، چراکه در قسمت راهنمای محصولات تولید شده، سازگاری آن با نوع پوست قید شده که به هنگام خرید باید بدان توجه نمائید.

کلام آخر

در این مبحث در رابطه با تفاوت اسکراپ و لایه بردار و فواید استفاده از هر یک و همچنین در ارتباط با عوارض احتمالی و نحوه مصرف اسکراب پوست صحبت شد. محصولات معرفی شده در این مبحث را می‌توانید از داروخانه آنلاین اندرزگو تهیه فرموده و از بابت اورجینال بودن آن اطمینان کامل داشته باشید.