خواص گلاب برای پوست
خواص گلاب برای پوست

اکثر متخصصان مراقبت از پوست، گلاب را ماده‌ای پرفایده برای پوست می‌دانند. بیش از هزاران سال است که افراد از مزایای گلاب برای پوست خود بهره می‌گیرند. کمک به روشن شدن پوست، تنظیم چربی پوست، کاهش منافذ باز پوست، رطوبت‌رسانی به پوست، مبارزه با چین و چروک، کاهش پف زیر چشم و تیرگی زیر چشم و تغذیه رسانی به پوست از مزایای گلاب برای پوست است. در این مقاله از داروخانه آنلاین اندرزگو به تفصیل در مورد خواص گلاب برای پوست صورت با شما سخن خواهیم گفت.

همیشه به ما گفته می‌شود که از پاک کننده پوست صورت، نرم کننده و آب‌رسان برای داشتن پوستی سالم و درخشان استفاده کنید. استفاده از تونر معمولا در بین افراد نادیده گرفته می‌شود. درحالی که استفاده از تونر صورت قدم بسیار مهمی است چراکه تونر، چربی، آلودگی و باقی‌مانده مواد آرایشی که پاک کننده آرایش پاک نکرده را از پوست تمیز می‌کند. از این رو تونر صورت در کنار پاک‌کنندگی، PH پوست را هم تنظیم می‌کند.

گلاب خالص یک ماده طبیعی است که PH پوست را متعادل می‌کند و به اصطلاح «قابض» است و بعد از تمیز کردن باعث کوچک شدن منافذ پوست می‌شود. استفاده منظم از گلاب پوست را از چربی اضافه تولید شده پاک می‌کند و به جلوگیری از جوش سرسیاه، جوش سر سفید، آکنه، و جوش زیرپوستی کمک می‌کند. استفاده از گلاب به عنوان تونر صورت بهتر از استفاده از تونرهایی با پایه مواد شیمیایی است که ممکن است پوست را به مرور خشک کنند. از دیگر خواص گلاب می‌‌توان به خاصیت تسکین دهندگی و آرام‌بخشی آن اشاره کرد که آن را تبدیل به یک تونر کامل برای انواع پوست می‌کند. گلاب را روی پوست خود بزنید و اجازه دهید که جذب منافذ پوست‌تان شود. با این کار در لحظه احساس شادابی بیشتری در پوست می‌کنید و عطر رز باعث بهتر شدن روحیه و حال و هوای شما می‌شود.

گلاب چیست؟

گلاب محلولی معطر و ملایم است که از اسانس گلبرگ‌های گل رز به دست می‌آید. برای تهیه گلاب ۳ روش وجود دارد: دم کردن، تقطیر و استخراج اسانس. گلاب را حتی در منزل نیز می‌توانید تهیه نمایید. استفاده از گلاب یک درمان طبیعی برای مشکلات پوست به شمار می‌آید. یکی از مزایای گلاب آن است که افراد با انواع مختلف پوست می‌توانند از آن استفاده کنند. به عنوان یک تونر طبیعی می‌توانید از گلاب بهره بگیرید.

خواص گلاب برای پوست

خواص گلاب برای پوست صورت چیست؟

برجسته‌ترین فواید گلاب برای پوست را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:

کمک به پاک کنندگی و روشنی پوست

گلاب با عطر دل‌انگیز خود می‌تواند آلودگی‌ها و چربی‌های اضافی را از سطح پوست پاک کرده و با جوش‌های سرسیاه و سرسفید مبارزه کند. همچنین جهت مقابله با اسکار آکنه و لک‌های تیره روی پوست می‌توان از گلاب استفاده نمود.

تسکین پوست تحریک شده

از دیگر خواص گلاب برای پوست صورت به خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی آن می‌توان اشاره کرد که در کاهش قرمزی و آکنه موثر است. برای تسکین اگزما و روزاسه نیز می‌توانید از گلاب کمک بگیرید. حتی اگر پوستتان حساس است باز هم ممانعتی برای استفاده از گلاب وجود ندارد.

تعادل چربی پوست

گلاب می‌تواند چربی طبیعی پوست را کنترل کند. در واقع گلاب به سلول‌های پوست کمک می‌کند تا تغذیه‌رسانی کافی به آنها صورت گیرد. در این صورت سلول‌های پوستی سالم و هیدراته می‌مانند.

کمک به بسته شدن منافذ باز پوست

یکی دیگر از خواص گلاب برای پوست صورت کمک به بسته شدن منافذ باز پوست است. گلاب به شفاف شدن و تعادل چربی پوست کمک کرده و منافذ بزرگ شده پوست را به حداقل می‌رساند. به طور کلی گلاب این قابلیت را دارد که بافت پوست را بهبود بخشد.

صاف و سفت شدن پوست

گلاب به شما کمک می‌کند تا ظاهر پوستتان صاف به نظر برسد و پوست شما قوام کافی را داشته و سفت باشد. همچنین برای کاهش لک و چین و چروک هم می‌توانید از گلاب بهره بگیرید.

رطوبت‌رسانی به پوست با گلاب

گلاب پوست را مرطوب نگه می‌دارد. اگر به دنبال یک آبرسان طبیعی هستید که از خشکی پوست شما جلوگیری کند، استفاده از گلاب را به شما پیشنهاد می‌دهیم. اگر گلاب را به لب خود هم بمالید، ظاهر لب نرم‌تر و صاف‌تر به نظر خواهد رسید. برای اینکه از خشکی پوست و در نتیجه چین و چروک جلوگیری کنید، باید پوست خود را هیدراته نگه دارید و برای این هدف، گلاب ایده‌آل است.

کاهش علائم پیری

با استفاده از گلاب می‌توانید خطوط ریز روی چهره خود را کاهش دهید. گلاب با کاهش آسیب سلولی از بروز چین و چرک جلوگیری می‌کند.

کاهش پف زیر چشم و سیاهی دور چشم

اگر نمی‌خواهید از کرم دور چشم استفاده کنید و به دنبال یک درمان طبیعی برای پف زیر چشم و بهبود سیاهی دور چشم هستید، از گلاب استفاده کنید. این مورد یکی از مهم‌ترین خواص گلاب برای پوست صورت به حساب می‌آید. پف چشم اگر بر اثر آلرژی، خستگی یا استرس باشد، به کمک گلاب می‌توان به برطرف شدن آن کمک کرد.

محافظت از پوست با گلاب

گلاب سد پوستی را تقویت کرده و در برابر عوامل محیطی مثل آلودگی یا گرد و غبار از پوست محافظت می‌کند. بعضی از محصولات زیبایی حاوی ترکیبات مضری هستند که تاثیر آنها را نیز به کمک گلاب می‌توان کاهش داده و به سلامت پوست کمک کرد.

خواص گلاب برای پوست

تغذیه رسانی به پوست

گلاب از درون پوست شما را تغذیه می‌کند. گلاب به درون لایه‌های پوست نفوذ کرده، با خاصیت آنتی اکسیدانی خود پوست را شستشو می‌دهد و مواد مغذی را برای پوست تامین می‌کند. در نتیجه پوستی سالم‌تر و زیباتر خواهید داشت.

ماسک آلوئه ورا و گلاب جهت کاهش التهابات پوستی

این ماسک دارای خواص تسکین دهندگی و ضد التهابی است. یک قاشق غذاخوری گلاب و ژل آلوئه ورا را با هم ترکیب کنید. مخلوط به دست آمده را روی صورت تان بمالید و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه آن را بشویید. ژل آلوئه ورا ماده ای بسیار عالی جهت مراقبت از پوست است، این ژل دارای خواص ضد باکتریایی بوده و به کاهش التهاب کمک زیادی می کند.

آیا مصرف گلاب عوارض جانبی دارد؟

اگر نگران هستید که بدن تان به گلاب و یا دیگر فراورده های گل محمدی حساسیت داشته باشد، بهتر است برای بهره بردن از خواص گلاب برای پوست قبل از مصرف مقداری کمی از آن را روی پوست بازوی تان تست کنید. در صورت عدم وجود عارضه جانبی و یا حساسیت، ظرف مدت ۲۴ ساعت می توانید آن را با خیال راحت در هر جای دیگری از بدن تان استفاده کنید.

در بعضی موارد، بدن فرد بدون هیچ دلیل شناخته شده ای نسبت به گلاب حساسیت نشان می دهد، علائم این نوع حساسیت عبارتند از:

  • سوختگی
  • سوزش
  • قرمزی
  • التهاب

اگر بعد از مصرف گلاب دچار هر یک از موارد بالا شدید فوراً به پزشک مراجعه کنید. این علائم می توانند نشانه عفونت یا واکنش آلرژیک باشند. گلاب یک مادۀ بسیار پرطرفدار است و به عنوان راه حلی مناسب برای پوست های آسیب دیده در میان زنان (در سنین مختلف) به شمار می آید. در صورت استفاده از ماسک های تهیه شده با گلاب نتیجۀ آن را روی پوست خود خواهید دید اما فراموش نکنید قبل از مصرف، مقداری از آن را روی پوست تان تست کنید.

انواع ماسک گلا برای پوست

ترکیب عسل و گلاب جهت آب رسانی پوست

۳ قاشق غذاخوری گلاب و ۲ قاشق غذاخوری عسل را با هم مخلوط کنید. سپس آن راهمانند ماسک روی صورت تان قرار دهید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید.

عسل خاصیت آبرسان دارد و به حفظ رطوبت در پوست کمک می کند. ترکیب عسل و گلاب یک محلول آبرسان قوی برای پوست های خشک محسوب می شود.

ماسک خیار و گلاب جهت طروات پوست

اگر پوست حساسی دارید استفاده از این ماسک به عنوان یک تسکین دهنده موثر برای پوست به شما کمک زیادی می کند. خیار خاصیت خنک کنندگی قوی یی دارد و طراوت و شادابی را به پوست شما برمی‌گرداند. آب نیمی از یک خیار را بگیرید و آن را با ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید. ماسک به دست آمده را روی صورت تان بگذارید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را بشویید.

یکی از خواص گلاب برای پوست رفع آفتاب سوختگی و بثورات پوستی

۱۰ تا ۱۵ برگ ریحان مقدس کوبیده و له شده را به ۲۰۰ میلی لیتر گلاب اضافه کنید. مخلوط را داخل یک بطری بریزید و به مدت چند ساعت درون یخچال قرار دهید؛ سپس آن را روی محل آسیب دیده اسپری کنید.

مخلوط گلاب با ریحان مقدس دارای خواص خنک کنندگی فوق العاده ای است. ریحان مقدس خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی دارد. این محلول به آرام کردن پوست، درمان آفتاب سوختگی و بهبود لکه های قرمز آن کمک زیادی می کند.

جلوگیری از پیری زودرس پوست

برای جلوگیری از پیری پوست یک قاشق چای خوری آب لیموی رقیق شده و یک قاشق چای خوری گلاب را با هم مخلوط کنید و روی پوست تان بمالید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه صورت خود را بشویید.

سرم Vitamin c یکی از بهترین ترکیبات ضد پیری است که در بازار مشتری زیادی دارد. همچنین، محصولی کلیدی برای داشتن پوستی نرم، صاف، یکدست و درخشان است.

لیمو حاوی ویتامین C بوده و به عنوان یک لایه بردار طبیعی پوست عمل می کند. ترکیب لیمو و گلاب یک ماسک خانگی برای جوش صورت است که جهت بهبود و کنترل آکنه و جلوگیری از پیری پوست بسیار مفید است. روغن گل سرخ موجود در گلاب تأثیر ضد میکروبی داشته و به کاهش التهابات ناشی از آکنه کمک می کند.

فواید گلاب برای انواع مختلف پوست

خواص گلاب برای پوست صورت در انواع مختلف به شرح زیر است:

  • مزایای گلاب برای پوست حساس: پوست‌های حساس معمولا هیچ نوع واکنشی به گلاب نشان نمی‌دهند.
  • فواید گلاب برای پوست چرب: گلاب پوست چرب را متعادل می‌کند و به عنوان تونر برای پوست چرب بسیار مناسب است.
  • خواص گلاب برای پوست خشک: گلاب یک آبرسان طبیعی است و رطوبت لازم برای پوست خشک را فراهم می‌کند.
  • فواید گلاب برای پوست مختلط: ترشح چربی طبیعی پوست را تنظیم می‌کند، به هیدراتاسیون پوست کمک کرده و نواحی خشک پوست را مرطوب می‌کند.

در این مقاله خواص گلاب برای پوست صورت را برایتان شرح دادیم. این ماده برای افرادی که به دنبال درمان‌های طبیعی هستند، فوق‌العاده عمل می‌کند. آیا تاکنون از گلاب برای پوست خود استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.