فواید زیره و چای زیره
فواید زیره و چای زیره

زیره دانه‌ای است معطر و ضد نفخ که به‌عنوان ادویه استفاده می‌شود. برگ‌های این گیاه بیست الی سی سانتی‌متر و ارتفاع آن تقریبا پنجاه سانتی‌متر است. میوه این گیاه نیز هلالی شکل و دارای خطوط برجسته به اندازه دو میلی‌متر است. دو نوع زیره در دنیا وجود دارد به نام زیره سبز و زیره سیاه. در این مطلب از داروخانه آنلاین اندرزگو تلاش می‌کنیم اطلاعاتی به شما اعم از فواید زیره، انواع زیره، تفاوت خواص زیره سبز و سیاه، طریقه مصرف زیره سیاه و عوارض زیره بدهیم؛ هم‌چنین در این مقاله از داروخانه آنلاین اندرزگو به بررسی خواص زیره برای مردان، دم کردن خواص زیره سبز و عرق زیره سیاه می‌پردازیم.

انواع زیره

زیره یکی از ادویه‌های معطر است که به دو صورت زیره سبز و خواص زیره سیاه یا زیره ایرانی در طبیعت یافت می‌شود. فواید زیره بی‌شمار است. هم‌چنین از زیره در آشپزی و پزشکی استفاده می‌شود.

زیره سبز و خواص زیره سیاه دارای مقادیر بالایی فیبر هستند و با کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن به لاغری و کاهش وزن سریع افراد کمک می‌کنند. همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در زیره برای کاهش چربی شکم مفید است. 

خواص زیره سبز: این نوع زیره هم به صورت پرورشی و هم خودرو یافت می‌شود. در ایران نوعی پرورش زیره سبز وجود دارد که از اجزای اصلی پودر کاری است و برای تقویت طعم غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در داروهای سنتی از سال‌ها قبل استفاده می‌شود.

خواص زیره سیاه یا زیره کوهی: معروف به زیره کرمانی است و یکی از سوغاتی‌های معروف این استان است که در مناطق کوهستانی به صورت خودرو رشد می‌کند.

بهبود هضم غذا

بیشترین استفاده‌ای که معمولا از چای زیره می‌شود، درمان سوء هاضمه و کمک به بهبود هضم غذا است. احتمالا زیره می‌تواند فعالیت آنزیم‌های گوارشی را افزایش داده و هضم غذا را تسریع نماید. زیره همچنین باعث افزایش ترشح صفرا از کبد می‌شود. صفرا به هضم چربی‌ها و برخی مواد مغذی در روده کمک می‌کند.

زیره؛ منبعی غنی از آهن

دانه‌های زیره به طور طبیعی غنی از ماده معدنی آهن هستند. ۱ قاشق غذاخوری زیره آسیاب شده حدود ۱.۴ گرم آهن دارد. آمار افراد مبتلا به کم‌خونی در کشور ما به ویژه در میان زنان و کودکان بسیار بالا به نظر می‌رسد. از خواص چای زیره به منظور افزایش آهن در بدن و کمک به درمان کم‌خونی می‌توانید استفاده کنید.

خواص چای زیره برای لاغری و چربی سوزی

در انواع قرص لاغری گیاهی در بسیاری از موارد از زیره استفاده می‌شود. در بسیاری از تحقیقات زیره کاهنده وزن معرفی شده است. اما متاسفانه بعضی از مطالعات نیز تاثیر زیره در لاغری را تائید نمی‌کنند. با این وجود تجربه بسیاری از مصرف کنندگان چای زیره یا مکمل زیره نشان داده است که این ماده می‌تواند در کاهش وزن آنها تاثیر داشته باشد. به نظر می‌رسد به بررسی‌های بیشتری نیاز است.

فواید زیره و چای زیره

تفاوت زیره سبز و سیاه

جنس، گونه، نوع اسانس و ترکیبات گیاه خواص زیره سبز با خواص زیره سیاه کاملاً متفاوت است و اثرات دارویی آن‌ها نیز در بعضی موارد تفاوت دارد؛ به همین دلیل میزان مصرف آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. مقدار مصرف خواص زیره سیاه، که در بسیاری از غذاها مصرف می‌شود، می‌تواند ده برابر خواص زیره سبز باشد. بوی متفاوت این دو نوع زیره (سبز و سیاه) نیز به دلیل متفاوت بودن ترکیبات اصلی اسانس آن‌ها است.

چای زیره برای پریودی

استفاده از زیره سیاه در دوارن قاعدگی می‌تواند بسیار مفید باشد. زیره می‌تواند درد را تسکین داده و خونریزی را هم کم کند. بسیاری از خانم‌ها هنگام پریود دچار نفخ شکم می‌شوند.

زیره و افزایش میل جنسی در زنان

در قرص تقویت میل جنسی زنان نیز ممکن است از زیره استفاده شود. زیره با تاثیر مثبت روی هورمون‌های زنانه میل جنسی را در بانوان افزایش می‌دهد. دقت کنید که زیره این تاثیر را در آقایان ندارد.

چای زیره برای کنترل دیابت

برخی از اجزای تشکیل دهنده زیره می‌توانند در کمک به بهبود دیابت تاثیرگذار باشند. از دیگر خواص چای زیره این است که با اثرات طولانی مدت دیابت نیز مقابله می‌کند. اجزای تشکیل دهنده زیره AGE‌ها را کاهش می‌دهند. AGE‌ها احتمالا مسئول آسیب به چشم‌ها، کلیه‌ها، اعصاب و عروق خونی در بیماری دیابت هستند.

کاهش کلسترول خون

از دیگر خواص چای زیره می‌توان به این مورد اشاره کرد که احتمالا کاهنده کلسترول خون است. همچنین در یک مطالعه مصرف ۷۵ میلی‌گرم زیره ۲ بار در روز به مدت ۸ هفته باعث کاهش تری گلیسیرید خون شد. در این زمینه‌ها نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

مبارزه با التهاب از فواید چای زیره

عصاره زیره از التهاب جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که زیره اثرات ضد التهابی دارد و این خاصیت به ترکیبات گیاهی موجود در زیره برمی‌گردد.

درمان بی‌خوابی با زیره

از دیگر خواص چای زیره این است که به درمان کم‌خونی کمک می‌کند. دانه‌های زیره حاوی روغن‌های ضروری هستند که خواب‌آور به شمار می‌آیند. ترکیبات موجود در زیره حتی می‌توانند در کاهش اضطراب و استرس نیز تاثیرگذار باشند. به نظر می‌رسد زیره روی افزایش هورمون تنظیم خواب یعنی ملاتونین تاثیر مثبتی داشته باشد.

طرز تهیه چای زیره

خواص چای زیره را برایتان شرح دادیم. به منظور تهیه این دمنوش طبق مراحل زیر پیش بروید. مواد لازم عبارتند از:

  • زیره سبز ۱ قاشق چای‌خوری
  • آب یک و نیم فنجان
  • عسل ½ قاشق چای‌خوری

مطابق با دستور زیر دمنوش زیره را تهیه نمایید:

  • دانه‌های زیره را در قوری بریزید و ۵ ثانیه حرارت دهید.
  • آب را به آن اضافه کرده و صبر کنید تا جوش بیاید.
  • پس از اینکه آب به جوش آمد، درب قوری را برداشته و حدود ۴ دقیقه صبر کنید.
  • جوشانده را از صافی رد کنید.
  • آن را در یک فنجان بریزید و بعد عسل را به آن اضافه نمایید.
فواید زیره و چای زیره

در این مقاله خواص چای زیره را برای شما برشمردیم. بد نیست به عنوان دمنوش گاهی از چای زیره استفاده نمایید. زیره دارای فنول‌ها و بسیاری ترکیبات موثر دیگر بوده و به ویژه برای معده و دستگاه گوارش فواید فراوانی دارد. اگر مایل به نوشیدن چای زیره نیستید، به طرق مختلف دیگری هم می‌توانید از مزایای زیره بهره بگیرید. مثل دانه‌های زیره را به راحتی روی برنج خود بریزید یا اینکه زیره را آسیاب کنید و به عنوان ادویه به خورش‌های خود اضافه نمایید.

تجربه استفاده از زیره را دارید؟