محافظت از سلامت پروستات
محافظت از سلامت پروستات

اختلالات مربوط به پروستات بر ۳ نوع است: یکی پروستاتیت که بر اثر عفونت میکروبی ایجاد می‌شود، یکی هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات که بیشتر در مردان بالای ۵۰ سال بوجود می‌آید و دیگری سرطان پروستات که نوع بدخیم این بیماری می‌تواند باشد. در هر صورت برای حفظ سلامت غده پروستات باید نکاتی را در نظر گرفت.

در این مقاله از داروخانه آنلاین اندرزگو با خوردنی های مضر برای پروستات آشنا شده و متوجه می‌شوید که چه عواملی به سلامت غده پروستات آسیب خواهند رساند.

به طور خلاصه، آنچه کارشناسان توصیه می کنند بدین شرح است:

  • هر روز حداقل پنج وعده میوه و سبزی بخورید. از میوه ها و سبزیجاتی که رنگ تیره و براقی دارند، استفاده کنید.
  • نان غلات کامل را به جای نان سفید انتخاب کنید و ماکارونی و غلات سبوس دار را در وعده های غذایی خود جای دهید.
  • مصرف گوشت قرمز از جمله گوشت گاو، خوک، بره و بز و گوشت های فرآوری شده مانند بولونیا و هات داگ را محدود کنید. ماهی، مرغ بدون پوست، لوبیا و تخم مرغ از منابع سالم پروتئین هستند.
  • از چربی های مفید مانند روغن زیتون، مغزها (بادام، گردو، پیکن) و آووکادو استفاده نمایید. مصرف چربی های اشباع شده موجود در لبنیات و سایر محصولات حیوانی را محدود کنید. از مصرف چربی های نیمه هیدروژنه (چربی های ترانس) که در بسیاری از فست فودها و غذاهای بسته بندی شده وجود دارد، خودداری کنید.
  • از مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر مانند نوشابه های گازدار و بسیاری از آب میوه ها اجتناب نمایید. بصورت گاه به گاه شیرینی بخورید.
  • استفاده از نمک را کم کنید. با خواندن و مقایسه برچسب های غذایی، غذاهای کم سدیم را انتخاب نمایید. استفاده از غذاهای کنسرو شده، فرآوری شده و منجمد را محدود کنید.
  • به مقدار هر وعده غذایی دقت کنید. به آرامی غذا بخورید و وقتی سیر شدید دست از غذا خوردن بکشید.

میوه‌های مضر برای پروستات

با توجه به تحقیقات می‌توان گفت که هیچ میوه‌ای برای افرادی که مبتلا به بزرگی خوش‌خیم پروستات هستند، ممنوع و مضر نیست. این افراد بهتر است در رژیم غذایی خود حتما از میوه‌هایی که خاصیت آنتی اکسیدانی فراوان دارند بهره بگیرند. اگر می‌پرسید: “چه میوه‌ای برای پروستات خوبه؟” باید بگوییم: کلم بروکلی، سیر، پیاز، بلوبری، پاپایا و هندوانه از بهترین میوه‌ها برای پروستات به حساب می‌آیند. پس میوه‌ها در دسته خوردنی های مضر برای پروستات قرار نمی‌گیرند.

رژیم غذایی برای بزرگی پروستات ، چی بخوریم؟

مصرف برخی خوراکی ها برای سلامت پروستات مطلوب است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ماهی سالمون: سالمون غنی از چربی های سالم و حاوی اسیدهای چرب امگا۳ است که به پیشگیری و کاهش التهاب در بدن کمک می کند. سایر ماهی ها مثل ساردین وقزل آلا نیز غنی از این چربی ها هستند.
گوجه فرنگی:  گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است. لیکوپن آنتی اکسیدانی است که برای سلامت سلول های این غده مفید است. گوجه فرنگی پخته مثل سس یا سوپ می تواند لیکوپن را براحتی در بدن آزاد کند.

انواع بری: توت فرنگی، بلوبری، تمشک و توت سیاه منبعی از آنتی اکسیدان ها هستند که به جدا شدن رادیکال های آزاد از بدن کمک می کنند. رادیکال های آزاد، محصول واکنش هایی هستند که در بدن روی می دهند و به مرور زمان باعث آسیب یا بیماری می شوند.
بروکلی: بروکلی و سایر سبزیجات از خانواده کلم از جمله: کلم برگ، گل کلم، کلم بروکسل و کلم حاوی یک ماده شیمیایی بنام سولفورافان هستند که می تواند سلول های سرطانی را هدف بگیرد و موجب حفظ سلامت پروستات شود.
مغزها: مغزها غنی از روی هستند. روی یک عنصر کمیاب است که تراکم آن در پروستات زیاد بوده و به تعادل هورمون تستسترون و DHT کمک می کند. علاوه بر مغزها، صدف و حبوبات نیز غنی از روی هستند. مخلوط مغزها در فروشگاه های خواروبارفروشی موجود می باشد.
مرکبات: پرتقال، لیمو ترش و گریپ فروت همگی غنی از ویتامین سی بوده که به حفظ سلامت این غده کمک می کنند.
پیاز و سیر: نتیجه یکی از مطالعات نشان داد که مردان مبتلا به BPH در مقایسه با مردان بدون BPH پیاز و سیر کمتری مصرف کرده اند. برای اثبات این نتایج نیاز به تحقیقات بیشتری است اما به طور کلی پیاز و سیر از افزودنی های سالم در رژیم غذایی محسوب می شوند.
برخی مطالعات به تاثیر مثبت عصاره درخت نخل بر اندازه پروستات و جریان ادرار اشاره کردند.

محافظت از سلامت پروستات

رژیم غذایی برای بزرگی پروستات ، چی نخوریم؟

کسانی که دچار بزرگی پروستات هستند، از مصرف کافئین خودداری کنند. یک رژیم غذایی برای بزرگی پروستات بهتر از مصرف غذاهای خوب است، این بدین معناست که از مصرف انواع خوراکی ها و غذاهایی که برای این غده خوب نیست، خودداری کنید. این غذاها شامل موارد زیر هستند:
گوشت قرمز: تحقیقات نشان می دهند که عدم مصرف گوشت قرمز می تواند به حفظ سلامت پروستات کمک کند. در واقع مصرف روزانه گوشت، خطر بزرگی پروستات را ۳ برابر می کند.
لبنیات: مصرف منظم لبنیات نیز با افزایش خطر BPH ارتباط دارد. قطع یا کاهش مصرف کره، پنیر و شیر می تواند علایم BPH را کاهش دهد.
کافئین: کافئین یک نوشیدنی مدر است که می تواند مقدار و دفعات ادرار را افزایش دهد. کاهش مصرف قهوه، چای، نوشابه گازدار و شکلات می تواند علایم پروستات را بهبود بخشد.
مشروبات الکلی: مشروبات الکلی می تواند تولید ادرار را تحریک کند. بنابراین علایم پروستات با ترک مصرف مشروبات الکلی بهبود می یابد.
سدیم (نمک): مصرف زیاد نمک می تواند مشکلات مجاری ادرار در اتباط با پروستات را افزایش دهد. استفاده از یک رژیم غذایی کم نمک، اضافه نکردن نمک به وعده های غذایی و اجتناب از مصرف غذاهای فراوری شده برای مردان مفید می باشد.

رژیم غذایی مناسب برای پروستات

بدون شک آنچه که می‌خورید در خطر ابتلای شما به سرطان پروستات به طور مستقیم نقش خواهد داشت. هرچه از چربی‌های اشباع شده، قندهای ساده و نمک دوری کرده و به جای آنها از میوه و سبزیجات و مواد غذایی حاوی فیبر استفاده کنید، در حفاظت از پروستات و جلوگیری از مشکلات ناشی از بزرگ‌تر شدن آن موفق‌تر خواهید بود. دقت کنید که برای درمان پروستات هم به رژیم غذایی نیاز است و هم درمان دارویی.

حفظ سلامت پروستات با تغییر در سبک زندگی

علاوه بر اینکه خوردنی های مضر برای پروستات را باید از رژیم غذایی خود حذف کنید، نیاز است تا تغییرات دیگری را نیز در شیوه زندگی خود اعمال نمایید تا در روند پیشگیری و بهبود این بیماری موفق‌تر عمل کنید:

  • از میوه و سبزیجات، غلات کامل و حبوبات بیشتر استفاده کنید.
  • از مکمل های غذایی که به منظور بهبود پروستات فرموله شده‌اند، استفاده کنید. البته پیش از هر اقدام با پزشک خود نیز مشورت کنید.
  • ورزش برای سلامت عمومی بدن شما مفید است و ضمنا روحیه شما را نیز بهتر خواهد کرد. اگر به باشگاه ورزشی نمی‌روید، حداقل روزانه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی با شدت متوسط را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • بدن خود را در وزن ایده‌آل حفظ کنید و اگر اضافه وزن دارید، با کمک مشاور تغذیه از رژیم‌های غذایی کمک بگیرید.
  • اگر به تازگی متوجه مشکلاتی در دفع ادرار خود شده و فکر می‌کنید به بزرگ شدن پروستات مربوط است، حتما با یک پزشک متخصص این مسئله را در میان بگذارید تا راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهد.
  • استرس و اضطراب را در خود مدیریت کنید. به این منظور ممکن است بهتر باشد تا با یک مشاور روان‌شناس صحبت کنید و همچنین ورزش‌هایی مانند یوگا یا مدیتیشن انجام دهید.
  • کشیدن سیگار را کنار بگذارید.
  • لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی در گوجه فرنگی است که به درمان مشکلات پروستات می‌تواند کمک کند. پس بهتر است حتما گوجه فرنگی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

تاثیر فعالیت ورزشی مناسب در سلامت پروستات

علاوه بر داشتن رژیم غذایی سالم، باید تحرک داشته باشید. ورزش منظم خطر ابتلا به برخی از مشکلات مهلک، از جمله بیماری های قلبی، سکته مغزی و انواع خاصی از سرطان را کاهش می دهد. و اگرچه مطالعات نسبتاً کمی تأثیر ورزش بر سلامت پروستات را ارزیابی کرده اند، اما در مواردی که تحقیقات انجام شده است، مفید بودن ورزش برای سلامت پروستات گزارش شده است. مثلا:

براساس پرسشنامه هایی که توسط بیش از ۳۰۰۰۰ مرد در مطالعه پیگیری متخصصان بهداشت تکمیل شده است، محققان رابطه معکوسی بین فعالیت بدنی و علائم BPH پیدا کردند. به بیان ساده تر، مردانی که از نظر جسمی تحرک بیشتری دارند کمتر دچار BPH (هایپرپلازی پروستات) می گردند. حتی فعالیت بدنی با شدت کم تا متوسط، مانند پیاده روی منظم با سرعت متوسط، فوایدی در این زمینه به همراه دارد.

با استفاده از داده های حاصل از مطالعه پیگیری متخصصان بهداشت، محققان همچنین رابطه بین اختلال نعوظ (ED) و ورزش را بررسی نمودند. آنها دریافتند مردانی که به مدت یک ساعت و نیم می دوند یا هفته ای سه ساعت کار سخت در فضای باز انجام می دهند، ۲۰٪ کمتر از افرادی که به هیچ وجه ورزش نمی کنند، دچار ED می شوند. فعالیت بدنی بیشتر، فواید بیشتری به همراه دارد. جالب است بدانید، صرف نظر از میزان ورزش، خطر ابتلا به ED در مردانی که دارای اضافه وزن یا چاقی بودند، در مقایسه با مردانی که شاخص توده بدنی یا BMI مناسبتری دارند، بیشتر بود.

محافظت از سلامت پروستات

چه کارهایی برای پروستات ضرر دارد؟

خوردنی های مضر برای پروستات را شرح دادیم. هیچ فعالیتی وجود ندارد که به دلیل ابتلا به مشکلات پروستات باید از آنها پرهیز شود. حتی بعضی ورزش‌ها وجود دارند که می‌توانند برای پروستات بسیار ایده‌آل باشند. برای افراد مبتلا به مشکلات پروستات برخی پرهیزهای غذایی وجود دارد که در بخش‌های قبلی به آنها اشاره کردیم. مثل: پرهیز از چربی‌های اشباع شده و ترانس، پرهیز از فست فودها و پرهیز از نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های شیرین.

آیا انگور برای پروستات ضرر دارد؟

تحقیقات نشان داده است که انگور به ویژه انگور قرمز دارای ترکیباتی است که می‌تواند در جلوگیری و درمان برخی از سرطان‌ها مثل سرطان پروستات موثر واقع شود. زردچوبه و سیب نیز از دیگر خوراکی‌هایی هستند که برای درمان پروستات می‌توانند مفید واقع شوند.

تخم مرغ برای پروستات ضرر دارد؟

در یک مطالعه مشخص شد که مردانی که در رژیم غذایی خود به صورت هفتگی از تخم مرغ بیشتر استفاده کرده بودند بیش از سایرین در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار داشتند. از این رو توصیه می‌شود که آقایان بالای ۵۰ سال با احتیاط بیشتری از تخم مرغ استفاده کنند و در این مورد نظر پزشک را جویا شوند.

آیا خرما برای پروستات ضرر دارد؟

از مضرات خرما برای پروستات چیزی شنیده‌اید؟ آیا خرما از خوردنی های مضر برای پروستات است؟ خیر؛ تحقیقات نشان داده است که خرما حتی می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. خرما سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و در کاهش ریسک ابتلا به برخی دیگر از سرطان‌ها نیز می‌تواند موثر باشد. پس اگر از مشکلات پروستات رنج می‌برید، با خیال راحت خرما مصرف کنید و اصلا نگران نباشید.

آیا ترشی برای پروستات ضرر دارد؟

اگر به بزرگی خوش‌خیم پروستات، سرطان پروستات و دیگر مشکلات مربوط به آن مبتلا هستید، بهتر است به سراغ مصرف ترشی‌جات نروید. ترشی‌ها ممکن است حاوی مقادیر بالایی نمک باشند و همان‌طور که شرح دادیم نمک جزء خوردنی های مضر برای پروستات به حساب می‌آید. در طب سنتی هم مصرف ترشی به دلیل اینکه اغلب طبع سرد دارد، چندان توصیه نمی‌شود.

در این مطلب به خوردنی های مضر برای پروستات اشاره کردیم. با پرهیز از هر یک از آنها و انتخاب یک شیوه صحیح برای زندگی می‌توانید در پیشگیری از بروز مشکلات مرتبط با پروستات نیز موفق‌تر عمل نمایید. اگر به عفونت پروستات، بزرگی خوش خیم پروستات یا سرطان پروستات مبتلا هستید، تجارب غذایی خود را با خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.