کمردرد در بارداری
کمردرد در بارداری

کمردرد در بارداری یکی از عوارض شایعی است که اکثر خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند؛ در این دوران به دلیل تغییرات گسترده در ظاهر و فیزیولوژی بدن، درد کمر به سراغ خانم های باردار می آید که به صورت موقت و تا زمان زایمان ادامه دارد؛ جالب است بدانید در موارد اندکی نیز کمردرد بعد از زایمان از بین نمی رود و ادامه خواهد داشت.

در دوران بارداری کمر درد در قسمت تحتانی کمر یعنی محل اتصال ستون فقرات به لگن ایجاد می‌شود؛ در این دوره به دلایل مختلف همچون تغییرات فیزیولوژی بدن، فشار ایجاد شده در ناحیه اتصال ستون فقرات به لگن منجر به ایجاد کمر درد در اوایل بارداری خواهد شد؛ در ادامه مقاله قصد داریم به دلایل ایجاد کمر درد در اوایل بارداری، راهکارهای درمان کمردرد و روش های پیشگیری از آن بپردازیم، پس تا انتهای مقاله همراه مجله سلامت داروخانه آنلاین اندرزگو باشید.

در دوران بارداری، تغییرات طبیعی آناتومیکی بدن، باعث ایجاد مشکلاتی برای سیستم اسکلتی عضلانی، به ویژه در قسمت تحتانی بدن می‌شود. کمردرد و درد لگن، معمولا بین ماه پنجم تا هفتم بارداری شروع می‌شود. درصد کمی از زنان ممکن است در اوایل ۴ تا ۱۶ هفته، چنین دردی را تجربه کنند.

وضعیت ستون فقرات کمر و درد لگن در دوران بارداری، معمولا منجر به کمردرد در زنان باردار می‌شود:

  1. ستون فقرات کمری با افزایش انحنای C شکل معکوس مواجه می‌شود که باعث وارد آمدن فشار اضافی بر روی مفاصل کمر، عضلات، رباط ها و دیسک ها می‌شود.
  2. عضله پسواس در لگن که ستون فقرات را تثبیت می‌کند و به حرکات باسن و پا کمک می‌کند، به دلیل عارضه C شکل، کوتاه شده و علائم کمردرد را تشدید می‌کند.

علل کمردرد در اوایل بارداری

کمردردی که در دوران بارداری تجربه می کنید، عوامل زیادی دارد. برای برخی از زنان، این وضعیت در واقع نشانه اولیه بارداری است. اگر در سه ماهه اول کمردرد را تجربه می کنید، ممکن است چند علت وجود داشته باشد:

افزایش هورمون

در طول بارداری، بدن هورمون هایی ترشح می کند که به نرم شدن و شل شدن رباط ها و مفاصل لگن کمک می کند. این وضعیت برای زایمان کودک شما در اواخر بارداری مهم است. اما هورمون ها فقط در لگن شما کار نمی کنند. آن ها در سراسر بدن شما حرکت می کنند و بر تمام مفاصل شما تأثیر می گذارند. در سه ماهه اول بارداری، این نرم شدن و شل شدن می تواند به طور مستقیم روی کمر شما تأثیر بگذارد. شما اغلب این حالت را به شکل درد احساس خواهید کرد.

فشار

استرس می تواند عاملی برای کمردرد باشد، البته که چه باردار باشید و چه نباشید! استرس باعث افزایش درد و سفتی عضلانی می شود، به ویژه در نقاط ضعف. اگر هورمون‌ها از قبل روی مفاصل و رباط‌های شما تأثیر می گذارند، کمی اضطراب در مورد کار، خانواده، بارداری یا هر موضوع دیگری می‌تواند کمردرد شما را دوچندان کند.

سه ماهه دوم و سوم

همانطور که بارداری شما پیشرفت می کند، عوامل دیگری می توانند برای تشدید این درد در کمر نقش داشته باشند.

جابجایی مرکز ثقل

همانطور که شکم شما بزرگتر می شود، مرکز ثقل شما به جلو می رود. این حالت می تواند منجر به تغییراتی در وضعیت شما شود که می تواند بر نحوه نشستن، ایستادن، حرکت و خواب شما تأثیر بگذارد. وضعیت نامناسب، ایستادن برای مدت طولانی و خم شدن، می تواند باعث ایجاد یا تشدید کمردرد شود.

افزایش وزن

کمر شما باید وزن در حال رشد کودک را نیز تحمل کند، که همین موضوع می تواند عضلات را تحت فشار قرار دهد. زنانی که اضافه وزن دارند یا قبل از باردار شدن کمردرد داشته اند، در دوران بارداری خود بیشتر در معرض خطر کمردرد هستند.

تفاوت کمردرد در اوایل بارداری و عادت ماهانه

گاهی اوقات افراد کمردرد و دل درد اوایل بارداری را با دردهای ناشی از عادت ماهانه اشتباه می‌گیرند که منجر به سردرگمی خانم‌ها می شود؛ جالب است بدانید کمردرد دوران بارداری با نشانه هایی همراه است که کاملا با کمردرد دوران پریودی متفاوت خواهند بود.

در دوره پریودی به صورت همزمان کمر درد و دل درد به سراغ خانم ها می آید اما در اوایل بارداری به دلیل عقب افتادن عادت ماهانه در ابتدا کمردرد به سراغ خانم ها می آید و سپس سایر نشانه های بارداری بروز پیدا می کنند که برای پی بردن به این موضوع می توان با تست بیبی چک به راحتی نگرانی را برطرف نمود.

کمردرد در بارداری

درمان کمردرد زودرس در دوران بارداری

مهم نیست که در چه مرحله ای از بارداری خود هستید، راه هایی برای درمان کمردرد وجود دارد. شاید نتوانید به طور کامل از آن پیشگیری کنید، اما می توانید به کاهش درد کمک کنید.

این نکات را برای کاهش کمردرد در طول بارداری رعایت نمایید:

  • وقتی نشسته اید یا ایستاده اید، روی حفظ وضعیت بدنی خوب تمرکز کنید. صاف بایستید، قفسه سینه‌تان بالا باشد و شانه‌هایتان به عقب و ریلکس باشد.
  • سعی کنید از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید. اگر زیاد روی پا هستید، سعی کنید یک پا را روی یک سطح مرتفع استراحت دهید.
  • اگر نیاز به برداشتن چیزی دارید، به یاد داشته باشید که به جای خم شدن در ناحیه کمر، چمباتمه بزنید.
  • از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید.
  • کفش‌هایی بپوشید که با آن‌ها احساس راحتی می‌کنید.
  • سعی کنید به پهلو بخوابید، نه به پشت، با کمک بالش هایی که در زیر شکم و بین زانوهایتان برای حمایت قرار داده اید.
  • تمرینات ایمن بارداری را که برای تقویت و حمایت از شکم و کمر طراحی شده اند، انجام دهید.
  • همانطور که شکم شما رشد می کند، پوشیدن یک لباس یا کمربند برای کمک به کاهش فشار از روی کمر خود در نظر بگیرید.
  • در مورد کایروپراکتیک (درمان دستی) های محلی که در مراقبت های مربوط به بارداری تخصص دارند، تحقیق کنید و در مورد اینکه چگونه یک تنظیم می تواند به کاهش کمردرد کمک کند، بیشتر بیاموزید.
  • هنگام نشستن، سعی کنید پاهای خود را بالا بیاورید و مطمئن شوید که صندلی شما، پشتی خوبی دارد. برای راحتی بیشتر کمر از یک بالش کمری استفاده کنید.
  • سعی کنید استراحت کافی داشته باشید.
  • اگر به نظر می رسد کمردرد شما با سطح استرس شما مرتبط است، کارهایی مانند مدیتیشن، یوگا و استراحت بیشتر می توانند راه های مفیدی برای مدیریت سطح استرس شما باشند.
  • می‌توانید از کمپرس یخ برای تسکین کمردرد استفاده کنید. همچنین ماساژ در دوران بارداری نیز می‌توانند به طرز شگفت‌انگیزی آرامش‌بخش باشند.

درد کمر در سه ماه دوم و سوم بارداری

در شش ماه بعدی بارداری به دلیل تغییرات ظاهری و فرم بدن خانم ها و همچنین فشار زیاد به ستون فقرات، کمردرد بروز پیدا خواهد کرد؛ در ادامه به دلایل عمده کمردرد در سه ماه دوم و سوم بارداری می پردازیم:

اضافه وزن

بالا رفتن وزن در خانم های باردار یک امر طبیعی است زیرا در این دوره به دلیل وجود جنین و بالا رفتن حجم مایعات بدن، وزن به میزان ۱۱ الی ۱۶ کیلو افزایش می یابد؛ در این شرایط به دلیل فشار زیاد به ستون فقرات بروز کمردرد در اوایل بارداری طبیعی است.

تغییر فرم بدن

بزرگ شدن شکم خانم‌ها در سه ماه سوم بارداری باعث خم شدگی کمر و فشار به ستون فقرات می شود، در این دوران خانم‌ها برای حفظ تعادل در هنگام راه رفتن ، فشار زیادی را به ستون فقرات وارد می‌کنند که منجر به بروز کمردرد می شود.

کمردرد در بارداری

 سیاتیک

جالب است بدانید عصب سیاتیک از لگن عبور می‌کند؛ به همین دلیل فشار مضاعف به این عصب در هر دوره‌ ای باعث ایجاد کمردرد خواهد شد. از عواملی که منجر به تحریک عصب سیاتیک می‌شود می‌توان به افزایش وزن و فشار به عصب سیاتیک و همچنین چرخش جنین و فشار آمدن به این عصب اشاره کرد.

عضلات شکم

در اطراف شکم عضلاتی وجود دارند که به ثبات ستون فقرات کمک می‌کنند. در سه ماه دوم و سوم بارداری به دلیل رشد جنین این عضلات با تغییراتی همراه هستند که منجر به فشار بر ستون فقرات و بروز کمردرد می‌شود.

دیسک کمر

در میان مهره‌های ستون فقرات ماده ژله‌ای به نام دیسک وجود دارد؛ هنگامی که فشار زیادی به ستون فقرات وارد شود این ماده بیرون زده و به اعصاب نخاعی فشار می آورد که منجر به بروز درد می شود. برخی از افراد در دوره بارداری بیرون زدگی دیسک کمر را نیز تجربه می کنند که در میان خانم های باردار بسیار شایع بوده و به دلیل اضافه وزن، بلند کردن اجسام سنگین و… پدید می آید، به همین دلیل بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه نمایند.

چه زمانی باید برای کمردرد به پزشک مراجعه کرد؟

همانگونه که اشاره کردیم، برای درمان کمر درد در اوایل بارداری مراعات برخی از نکات کافی است اما برخی اوقات به دلیل علائمی که می‌تواند نشان از وجود خطر باشد، مراجعه به پزشک الزامی است. در صورتی که یکی از موارد زیر را در خود احساس کردید فوراً به پزشک مراجعه نمایید این موارد عبارتند از:

  • درد شدید کمر که قابل تحمل نباشد.
  • درد شدید کمر که بیش از ۱۴ روز طول بکشد.
  • کمردرد شدیدی که به صورت ناگهانی شروع شود.
  • احساس سوزن سوزن شدن کمر و سایر اندام ها
  • خونریزی همراه با کمردرد
  • ترشحات نامنظم

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به علل بروز کمر درد در اوایل بارداری و همچنین راهکارهای پیشگیری از آن بپردازیم، امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید کمر درد در اوایل بارداری را کاهش داده و نکات لازم برای پیشگیری از درد کمر در اوایل بارداری را نیز رعایت نمایید.

توصیه می‌شود برای درمان کمردرد از کپسول فست ران استفاده نمایید تا سریعا این عارضه ناخوشایند را درمان کنید. لازم به ذکر است که این کپسول برای مصرف در دوران بارداری مناسب نبوده اما خانم هایی که قصد اقدام برای بارداری را دارند و از کمردرد رنج می برند می توانند قبل از دوران بارداری ابتدا با استفاده از کپسول فست ران کمردرد خود را کاهش دهند و سپس اقدام به بارداری نمایند. متشکریم که تا انتهای این مقاله از مجله داروخانه آنلاین اندرزگو همراه ما بودید.