اشعه خطرناک ماورای بنفش خورشید
تهرانی ها مواظب اشعه خطرناک ماورای بنفش خورشید باشند

اشعه ماورای بنفش خورشید در تهران

نور خورشید شمشیر دو لبه است؛ از یک طرف وجود کره زمین در گرو تابش نور خورشید است و از طرف دیگر با داشتن اشعه فرابنفش آسیب‌های جدی برای پوست به همراه دارد.

طبق اعلام خبرگزاری‌های معتبر کشور، روز سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ شاخص اشعه فرابنفش در تهران بین ساعت ۱۱ تا ۱۶ به اوج خود می‌رسد و این اتفاق یعنی یک هشدار جدی برای پایتخت‌نشینان! اگر در تهران هستید، طی ساعات ذکر شده زدن ضد آفتاب و استفاده از کلاه و عینک آفتابی را فراموش نکنید.

اشعه خطرناک ماورای بنفش خورشید

شما هر روز به کمی نور طبیعی نیاز دارید تا در یک خواب راحت کمکتان کند چراکه سلول‌های حساس به نور در چشم، نقش مهمی در چرخه طبیعی بیداری و خواب بدن ما ایفا می‌کنند. این امر به ویژه با افزایش سن و مستعد شدن به بی خوابی بسیار مهم است. همچنین نور خورشید در تولید ویتامین دی نیز بسیار مهم و ضروری است. 

اگرچه استفاده از نور طبیعی خورشید، بسیار مهم و در عین حال مفید است، ولیکن تماس طولانی مدت با اشعه ماورای بنفش نور خورشید به همراه آسیب‌هایی برای بدن به خصوص پوست و چشم است. موضوعی که در این رابطه وجود دارد این است که شما می‌توانید نور خورشید را ببینید. می‌توانید گرمای خورشید را احساس کنید  اما   نمی‌توانید تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید را ببینید یا احساس کنید. اشعه ماوراء بنفش می‌تواند مستقیماً از طریق خورشید به شما برسد. همچنین می‌تواند در سطوح مختلف منعکس شده و توسط ذرات موجود در هوا پراکنده شود. 

اشعه فرابنفش چیست؟

اشعه فرابنفش (UV) نوعی انرژی است که توسط خورشید تولید می‌شود. البته این اشعه ممکن است به طور مصنوعی توسط برخی دستگاه‌ها مثل دستگاه جوشکاری یا سولاریوم نیز تولید شود. عامل اصلی سرطان پوست، اشعه ماورا بنفش خورشید است. قرار گرفتن بیش از حد در برابر این اشعه آفتاب سوختگی، برنزه شدن، پیری زودرس، افزایش چین و چروک و آسیب به چشم را به دنبال دارد.

اشعه فرابنفش نه قابل مشاهده است و نه قابل احساس کردن اما هر جا که نور آفتاب هست، وجود دارد و سلامت پوست را تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهد. همچنین این اشعه می‌تواند از سطوح مختلف منعکس شده و توسط ذرات موجود در هوا پراکنده شود. اشعه فرابنفش زمانی نظر شما را به خود جلب می‌کند که آسیب پوستی ناشی از آن را در بدن خود مشاهده نمایید. پیش از آنکه این اتفاق بیفتد، با محافظت عالی از بروز هر نوع آسیب و خطر مانعت به عمل آورید.

اشعه خطرناک ماورای بنفش خورشید

* اشعه فرابنفش در تهران به بیشترین حد خود می‌رسد

شاخص اشعه فرابنفش

سازمان بهداشت جهانی سطح UV را در مقیاسی از ۰ تا ۱۱+ اندازه‌گیری می‌کند. به جدول زیر دقت کنید:

شاخص اشعه فرابنفشتوصیه سازمان بهداشت جهانی
۰ تا ۲نیاز به محافظت وجود ندارد و با خیال راحت می‌توانید از منزل خارج شوید.
۳ تا ۷به ویژه در ساعات ظهر ضد آفتاب بزنید و از کلاه آفتابی و عینک آفتابی استفاده نمایید.
۸ و بالاتربهتر است از منزل خارج نشوید. اما اگر مجبورید بیرون بروید، ضد آفتاب، عینک آفتابی، کلاه آفتابی و پوشاندن پوست بدن خود را فراموش نکنید.

قرار است شاخص UV در تهران به چند برسد؟

بر اساس گزارش‌های واصله، شاخص اشعه فرابنفش در تهران در روز سه شنبه ۱۰ مرداد به حداکثر ممکن خود یعنی بین ۸ تا ۱۱ خواهد رسید. در این صورت تهرانی‌ها چه باید بکنند؟ اگر در حال حاضر در شهر تهران هستید،

  • تا حد امکان از منزل خارج نشوید.
  • اگر ضرورتی برای خروج از منزل وجود دارد، محافظتی کامل از پوست و چشم خود به عمل آورید. یعنی حتما ضد آفتابی بزنید که SPF آن معادل ۳۰ یا بیشتر باشد، لباس‌هایی بپوشید که پوست دست، پا و به طور کلی بدن شما را بپوشاند، کلاه آفتابی بگذارید و عینک آفتابی به چشم خود بزنید.
  • اگر در محیط خارج از منزل هستید و مثلا باید در خیابان راه بروید، مکان‌هایی را انتخاب کنید که سایه باشند.

SPF مناسب برای ضد آفتاب چقدر است؟

SPF مخفف Sun Protection Factor بوده و فاکتور محافظت در برابر نور خورشید و اشعه فرابنفش به حساب می‌آید. عدد SPF در ضد آفتاب درصد مسدود کردن اشعه فرابنفش را نشان می‌دهد. وقتی کرم ضد آفتاب به پوست خود زده باشید در مقایسه با زمانی که از آن استفاده نکرده باشید، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا اشعه مضر خورشید به پوست نفوذ کرده و باعث آسیب و سوختگی شود. میزان SPF این مدت زمان را تعیین می‌کند. به جدول زیر دقت کنید:

مقدار SPF در کرم ضد آفتابدرصد مسدود کردن اشعه UVB
۱۵۹۳%
۳۰۹۷%
۵۰۹۸%
۱۰۰۹۹%
  • طبق توصیه متخصصان پوست، افراد برای محافظت در برابر اشعه فرابنفش باید از کرم ضد آفتابی استفاده کنند که فاکتور حفاظتی در آن حداقل ۳۰ باشد تا بتواند ۹۷ درصد اشعه فرابنفش را مسدود نموده و آسیب آن را به پوست کاهش دهد.

ویژگی‌های عینک آفتابی خوب و استاندارد

حالا که خطر اشعه فرابنفش بیش از همیشه قرار است گریبان‌گیر تهرانی‌ها شود، نیاز به استفاده از یک عینک آفتابی مناسب بیش از همیشه احساس خواهد شد. برای انتخاب یک عینک آفتابی مناسب به ضد UV بودن آن باید بسیار دقت کنید. به دنبال عینک آفتابی باشید که عدد UV در آن بین ۹۵ تا ۱۰۰ باشد. این تصور که هرچه عینک آفتابی تیره‌تر باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت، کاملا غلط است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه UVB به چشم‌ها آسیب جدی وارد می‌کند و قدرت بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خطر بروز آب مروارید نیز با قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش افزایش خواهد یافت.

اشعه خطرناک ماورای بنفش خورشید

روه‌های در معرض خطر آسیب های UV بر چشم

 همه از جمله کودکان در معرض آسیب چشم از تابش اشعه ماوراء بنفش هستند که می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی شود. هر چقدر میزان حضور شما در تماس با این اشعه بیشتر باشد، تاثیرات منفی آن بر شما بیشتر خواهد بود. در زیر برخی از گروه‌هایی که بیشترین تماس و آسیب ناشی از اشعه UV را دارند نام برده می‌شوند:

 افرادی که  ساعات زیادی را زیر نور آفتاب می‌گذرانند: مانند کارگران ساختمانی، جوشکاران،کارگران تابلوهای الکترونیکی، غریق نجات ساحل، اسکی بازان ، کوه نوردان، شاغلین مغازه‌های روباز،  رانندگان تاکسی و… 

کسانی که مدت‌های طولانی  از حمام آفتاب و یا تخت برنزه استفاده می‌کنند

 افرادی که در کوهستان یا مناطق کویری زندگی می‌کنند. 

افرادی که سابقه انجام  جراحی آب مروارید (در یک یا هر دو چشم) انجام داده یا دچار اختلال شبکیه هستند.

افرادی که از داروهای خاص مانند تتراسایکلین، داروهای سولفات، قرص های ضد بارداری، داروهای ادرارآور و آرامبخش استفاده می‌کنند؛ این داروها حساسیت چشم را به نور افزایش می‌دهد.

مضرات اشعه فرابنفش برای بدن انسان

اشعه فرابنفش خورشید مضرات زیر را به همراه دارد و به همین دلیل است که محافظت در برابر آن توصیه می‌شود:

  • خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.
  • باعث آفتاب سوختگی و قرمزی پوست می‌شود.
  • لک‌های پوستی به وجود می‌آورد.
  • موجب پیری زودرس و افزایش چین و چروک می‌شود.
  • ضعف سیستم ایمنی را به دنبال دارد.

خطر اشعه ماورا بنفش خورشید در کشور ما بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر به اوج می‌رسد. به خصوص هنگام ظهر که تابش نور خورشید مستقیم است، محافظت در برابر اشعه فرابنفش توصیه می‌شود.

در پایان این مطلب از مجله داروخانه آنلاین اندرزگو باز هم به تهرانی‌های عزیز توصیه می‌کنیم که هشدار ذکر شده را جدی بگیرند و تا حد ممکن در روزهایی که شاخص UV به حد هشدار می‌رسد، از منزل خارج نشوند. در صورت خروج از منزل، ضد آفتاب، عینک آفتابی، کلاه آفتابی و محافظت کامل در برابر اشعه فرابنفش را نباید فراموش شود.