قرص منیزیم
راهکار جذب بهتر قرص منیزیم

تنها ماده معدنی که در حفظ سلامت استخوان‌ها موثر است، کلسیم نیست. هرگز نقش مهم منیزیم را نادیده نگیرید. تحقیقات نشان می‌دهند که همه ما برای شکل‌گیری استخوان‌های سالم در بدن خود به مقادیر مناسبی از منیزیم نیاز داریم. تامین منیزیم برای بدن سبب افزایش تراکم استخوان‌ها شده و ریسک ابتلا به پوکی استخوان را در سنین بالاتر کاهش خواهد داد. علاوه بر همه اینها منیزیم فواید بی‌نظیر دیگری نیز دارد که در این مقاله از داروخانه آنلاین اندرزگو به آنها نیز خواهیم پرداخت. کمبود منیزیم در بدن را می‌توان به راحتی با مصرف قرص منیزیم جبران کرد.

آیا می‌دانید بهترین زمان مصرف قرص منیزیم برای اینکه حداکثر جذب را در بدن ما داشته باشد، چه وقت است؟

قرص منیزیم برای چیست ؟

منیزیم یکی از ۷ ماده معدنی ماکرومینرال است که برای بدن ضروری به حساب می‌آید. ماکرومینرال‌ها املاح معدنی هستند که افراد باید در مقادیر نسبتا زیاد یعنی حداقل ۱۰۰ میلی‌گرم در روز مورد استفاده قرار دهند. منیزیم برای بسیاری از عملکردهای بدن حیاتی است. وقتی کمبود منیزیم در بدن وجود داشته باشد، به ناچار این کمبود باید با خوردن مکمل یا قرص منیزیم برطرف شود. موارد زیر بخشی از فواید منیزیم برای بدن هستند:

  • کمک به حفظ سلامت استخوان‌ها
  • کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲
  • کم کردن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ ناشی از آنها
  • موثر در درمان سردردهای میگرنی
  • بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی
  • تاثیرگذار در بهبود اختلالات خلقی مثل افسردگی

بادام، اسفناج، موز، لوبیا قرمز، آووکادو، شکلات تلخ، برنج قهوه‌ای پخته شده و سیب زمینی همراه با پوست از بهترین منابع تامین منیزیم بدن هستند که جهت جبران کمبود این عنصر می‌توان از آنها بهره گرفت.

علائم کمبود منیزیم در بدن کدام است؟

پیش از آنکه به بهترین زمان مصرف قرص منیزیم که موضوع این مطلب است بپردازیم، علائم کمبود منیزیم در بدن را برای شما بازگو می‌کنیم تا در صورت مشاهده آنها با مشورت پزشک مصرف مکمل منیزیم را آغاز کرده و از منابع غذایی حاوی منیزیم نیز بیش از گذشته استفاده کنید. باید بدانید که علائم کمبود منیزیم به طور معمول در افراد سالم به صورت نادر دیده می‌شود. کمبود منیزیم می‌تواند ناشی از مصرف بیش از حد الکل، عوارض جانبی برخی از داروها و ابتلا به بعضی بیماری‌ها از جمله اختلالات گوارشی و دیابت باشد. در افراد مسن کمبود منیزیم بیش از دیگر افراد دیده می‌شود. نشانه‌های کمبود منیزیم عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع و استفراغ
  • خستگی و ضعف

در صورتی‌که کمبود منیزیم شدید باشد، گرفتگی عضلات، بی‌حسی، مور مور شدن، تشنج، تغییرات خلقی و اختلال در ریتم قلب ممکن است مشاهده شوند.

میزان مصرف توصیه شده منیزیم

نیاز روزانه یک فرد بالغ به منیزیم، حدود ۴۰۰-۴۱۰ میلی گرم است که برای خانم ها این مقدار کمی پائین تر و حدود ۳۱۰-۳۲۰ میلی گرم در روز می باشد. شایان ذکر است که روزانه حدود ۱۲۰ میلی گرم منیزیم بدن ازطریق ادرار دفع می شود. با این وجود دریافت کم منیزیم منجر به کاهش دفع ادراری آن نیز خواهد شد.

قرص منیزیم

منابع غذایی حاوی منیزیم

دانستن منابع مواد معدنی حائز اهمیت است . یکی از منابع دریافت منیزیم ، مواد غذایی به خصوص سبزیجاتی مانند:

  • اسفناج
  • حبوبات
  • و انواع آجیل

علاوه بر این گوشت و ماهی نیز حاوی مقدار قابل توجهی منیزیم هستند اما این مقدارکم تر از منیزیم موجود در سبزیجات است. البته نباید از مصرف مکمل های غذایی نیز غافل شد .

در مکمل های ذیل می توان انواع مختلفی از منیزیم را یافت، مانند:

  • اکسید منیزیم
  • منیزیم سیترات
  • کلرید منیزیم
  • منیزیم آسپارتات

طبق تحقیقات انجام شده بهتر است مواد مغذی ای را انتخاب کنید که به خوبی در مایعات حل شوند به عنوان مثال می توانید منیزیم آسپارتات را انتخاب کنید زیرا بسیار بهتر از سایر اشکال مانند اکسید منیزیم جذب بدن خواهند شد.

زمان مصرف منیزیم

لازم است مصرف روزانه منیزیم حفظ شود البته موارد کمبود مواد معدنی ذکر شده بسیار نادر رخ می دهد زیرا بدن به درستی به این مواد پاسخ داده و مقداری از آن را از طریق ادرار دفع می کند اما در صورت کمبود طولانی مدت ممکن است با گرفتگی عضلات یا ریتم نامنظم قلبی (آریتمی) مواجه شوید . با این حال افراد سالم نباید نگران این مشکلات باشند و حداکثر باید بر رژیم خود متمرکز شوند تا مصرف منظم منیزیم حفظ شود .

مصرف منیزیم صبح یا عصر؟

این یک سوال بسیار جالب است زیرا می توان گفت بهتر است یک مکمل را صرف نظر از زمان ، مصرف کنید. با این حال برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف منیزیم در عصر می تواند بر کیفیت خواب اثر گذاشته و به آرامش کمک کند.

آیا می توان قرص منیزیم را همراه با غذا مصرف کرد؟

قرص‌های منیزیم اغلب بدون هیچ مشکلی و بدون بوجود آوردن عارضه جانبی در بدن جذب می‌شوند. اما در بعضی موارد نادر نیز مشکلات گوارشی مثل اسهال، حالت تهوع و استفراغ بوجود می‌آورند. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض می‌توانید قرص منیزیم خود را در کنار غذا میل کنید تا احتمال بروز عارضه‌های گوارشی کمتر شود. چنانچه در این صورت باز هم دچار عوارض شدید، بهتر است با پزشک مشورت نمایید.

مصرف قرص منیزیم قبل از خواب

منیزیم به کاهش اختلالات خلقی و استرس کمک کرده و سبب می‌شود فرد آرامش بیشتری داشته باشد. این ماده مغذی در بهبود خواب موثر بوده و کیفیت و زمان خواب را افزایش می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که شب قبل از خواب را به عنوان بهترین زمان مصرف قرص منیزیم انتخاب کنند. در این صورت پیشنهاد می‌دهیم که کپسول منیزیم خود را ۳۰ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب مصرف کنید. به منظور بهبود خواب همچنین می‌توان با مشورت پزشک از ترکیب قرص منیزیم و ملاتونین نیز بهره گرفت.

قرص منیزیم

دوز توصیه شده مصرف روزانه منیزیم

جدول زیر نشان می‌دهد که در طی روز به چه مقدار منیزیم نیاز دارید:

سنمردان (مقدار به میلی گرم)زنان (مقدار به میلی گرم)
۱ تا ۳ سالگی۸۰هشتاد
۴ تا ۸ سالگی۱۳۰صد وسی
۹ تا ۱۳ سالگی۲۴۰دویست و چهل
۱۴ تا ۱۸ سالگی۴۱۰سیصد و شصت
۱۹ تا ۳۰ سالگی۴۰۰سیصد و ده
۳۱ تا ۵۰ سالگی۴۲۰سیصد و بیست
۵۱ سالگی به بعد۴۲۰سیصد و بیست

برای مصرف قرص منیزیم از نظر زمانی هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد. بنابراین بهترین زمان مصرف قرص منیزیم در هر زمانی از روز، صبح، شب، همراه با غذا یا قبل از خواب می‌تواند باشد. اگرچه مکمل منیزیم اغلب بدون عارضه است اما اگر عوارض گوارشی ایجاد کند، بهتر است در کنار وعده‌های غذایی آن را میل کنید. چنانچه قبل از خواب کپسول منیزیم بخورید، احتمالا خواب بهتری را در طول شب تجربه خواهید کرد. حال انتخاب با شماست که چه زمانی از روز را برای خوردن قرص منیزیم انتخاب کنید.