بهترین مولتی ویتامین برای دیابتی ها کدام است؟
بهترین مولتی ویتامین برای دیابتی ها کدام است؟

انتخاب بهترین مولتی ویتامین برای افراد دیابتی کار چندان ساده‌ای نیست چراکه در تهیه و انتخاب آن به مقدار دقیق ویتامین‌ها و مواد مغذی باید دقت شود. اگرچه هیچ مکملی نمی‌تواند جایگزین رژیم غذایی شود اما سبک زندگی غلط و رژیم غذایی نامناسب موجب شده تا امروزه بسیاری از مردم برای تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود به مصرف مکمل‌های غذایی روی بیاورند و افراد دیابتی نیز از این قضیه مستثنی نیستند.

در این مقاله از داروخانه آنلاین اندرزگو بهترین مولتی ویتامین برای افراد دیابتی به همراهان ما معرفی خواهد شد.

در حال حاضر بیش از ۴۶۰ میلیون نفر در جهان به بیماری دیابت مبتلا هستند که هر ۶ ثانیه یک نفر از این افراد بخاطر عوارض و پیچیدگی‌های این بیماری جان خود را از دست می‌دهد. این آمار به ما می‌گوید که اگر دیابت داریم، باید بیشتر به فکر بدن خود باشیم. همانطور که می دانید در هر ۳ نوع دیابت (نوع ۱ و ۲ و دیابت بارداری) تجمع گلوکز یا همان قند خون در رگ‌ها باعث ایجاد التهاب شدید در بخش‌های مختلف بدن و اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکل در کنار یک تغذیه سالم، می‌توان از انواع داروی تقویتی برای افراد دیابتی استفاده کرد. این داروها و مکمل‌ها با توجه به پرهیزهای خاص افراد دیابتی تهیه شده و به تقویت بخش‌های تضعیف شده توسط قند خون بالا کمک می‌کند.

در حال حاضر انواع مکمل برای دیابتی‌ها از جمله قرص گیاهی پایین آورنده قند خون موجود است که انتخاب بهترین گزینه از بین آن‌ها کار دشواری است. از این رو، ما این مطلب از مجله سلامت داروخانه اندرزگو را به معرفی فاکتورهای لازم برای انتخاب بهترین داروی تقویتی برای افراد دیابتی و معرفی چند مکمل بسیار باکیفیت اختصاص داده‌ایم تا کار شما را راحت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

دیابت بیماری است که در آن بدن نمی‌تواند گلوکز (نوعی قند) را به خوبی مورد استفاده قرار داده و یا ذخیره کند و در نتیجه قند خون بالا می‌رود. به طور کلی دو نوع دیابت داریم:

دیابت نوع یک: این نوع دیابت بیشتر در کودکان و نوجوانان بروز می‌یابد و در آن بدن به طور کامل تولید انسولین را متوقف می‌کند. اشخاص مبتلا به این نوع دیابت برای زنده ماندن باید به صورت روزانه انسولین تزریق کنند.

دیابت نوع دو: این بیماری بیشتر پس از سن ۴۰ سالگی و در افرادی که اضافه وزن یا سابقه ژنتیکی دارند، بروز می‌یابد. در دیابت نوع ۲ انسولین در بدن به حد کافی تولید نمی‌شود و یا بدن نمی‌تواند از آن به خوبی استفاده نماید.

البته یک نوع دیابت به نام دیابت بارداری نیز داریم که در دوره حاملگی ظاهر می‌شود و بر رشد جنین تاثیر منفی دارد. دیابت بارداری در صورت عدم درمان در آینده به دیابت نوع ۲ تبدیل خواهد شد.

بهترین مولتی ویتامین برای دیابتی ها کدام است؟

مولتی ویتامین برای افراد دیابتی

با تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی می‌توان به کنترل دیابت در بدن کمک کرد. مصرف قند، نمک و چربی باید در رژیم غذایی افراد دیابتی محدود شود و تعداد وعده‌های غذایی افزایش یابد اما هر بار مقدار کمتری غذا مورد استفاده قرار بگیرد. بر اساس برخی تحقیقات، دیابت ممکن است خطر کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی را در بدن افزایش دهد بنابراین ممکن است لازم شود تا افراد دیابتی از مکمل‌های غذایی کمک بگیرند.

برخی از مولتی ویتامین‌ها به طور اختصاصی برای افرد دیابتی فرموله می‌شوند که نمونه‌هایی از آنها را به راحتی در برندهای مختلف می‌توانید در بازار پیدا کنید.

یکی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب بهترین داروی تقویتی برای افراد دیابتی، توجه به ترکیبات دارو است. بهترین داروی تقویت دیابتی‌ها باید ویتامین‌ها و املاح زیر را در ترکیبات خود داشته باشد:

منیزیم

یکی از عوارض داروهای کاهنده قند خون و ادرار آور، که افراد دیابتی برای تنظیم قند خون مصرف می‌کنند، دفع منیزیم از بدن است. کاهش سطح منیزیم در خون توانایی استفاده از انسولین را کاهش می‌دهد. این عنصر مهم اگر به اندازه‌ی کافی مصرف شود، باعث تنظیم طبیعی قند خون نیز می‌شود.

نکته‌ی مهم در استفاده از منیزیم این است که مصرف بی رویه آن ممکن است باعث افزایش فشار خون و آریتمی قلبی شود. دوز توصیه شده مکمل منیزیم برای افراد دیابتی، در مردان ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلی گرم و در زنان ۳۱۰ تا ۳۲۰ میلی گرم می‌باشد.

کروم

کروم یکی دیگر از عناصری است که می‌تواند به کنترل قند خون طبیعی کمک کند. البته تنها در صورتی که فرد دیابتی دچار کمبود کروم باشد، مصرف مکمل کروم می‌تواند برای کاهش قند خون او مؤثر باشد. در غیر این صورت این ریز مغذی کمک زیادی نمی‌کند.

برخی مطالعات نشان می‌دهند مکمل کروم همچنین باعث کاهش تمایل به مصرف شیرینی جات می شود. اگر به ترکیبات انواع داروی تقویتی برای افراد دیابتی نگاه کنید، معمولا عنصر کروم را در آن‌ها می‌توانید پیدا کنید.

زینک

زینک یکی از عناصر حیاتی مورد نیاز بدن است که در بخش‌های مختلف بدن نیز نقش‌های مهمی به عهده دارد. کمبود زینک نه تنها تولید انسولین را در بدن دچار مشکل می‌کند، بلکه به تنهایی باعث افزایش قند خون شده و عوارض دیابت را تشدید می‌کند. به همین دلیل استفاده از داروی تقویتی حاوی زینک برای افراد دیابتی توصیه می‌شود.

همچنین زینک در حفظ سلامت پوست و بازسازی سلول‌های آسیب دیده‌ی پوست نیز نقش مهمی دارد. از این رو، مصرف زینک در افراد دیابتی باعث افزایش سرعت درمان زخم‌ها می‌شود.

ویتامین‌های گروه B

بیماری دیابت و داروهای مخصوص آن، هر دو عوارض زیادی برای بدن دارند که کاهش شدید انرژی، کاهش ویتامین B12، ضعف سیستم ایمنی، کاهش وزن شدید، ابتلا به بیماری‌های قلبی و… از مهم‌ترین آن‌ها است. مصرف ویتامین‌های گروه ب به خصوص ویتامین‌های B1، B3، B6 و B12 که مسئول تولید انرژی و افزایش تولید گلبول‌های سفید و قرمز خون هستند، برای افراد دیابتی ضروری است. این ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی، کاهش ریسک ابتلا به عفونت‌، افزایش انرژی بدن، بهبود اشتها، ترمیم و بازسازی عصب‌های آسیب دیده و حفاظت از سلول‌های عصبی در افراد مبتلا به دیابت نقش مهمی دارند. معمولا ویتامین‌های B گفته شده در ترکیبات انواع بهترین مولتی ویتامین برای دیابتی ها گنجانده می‌شوند.

بهترین مولتی ویتامین برای دیابتی ها کدام است؟

فولیک اسید

فولیک اسید یا ویتامین B9 نیز جزو ویتامین‌های گروه ب است؛ اما چون اهمیت ویژه‌ای برای تقویت افراد دیابتی دارد، آن را در بخش جداگانه‌ای قرار دادیم. این ویتامین علاوه بر نقش مهمی که در جلوگیری از بروز کم خونی دارد، با حفاظت از سلول‌های مغز، از بروز سکته مغزی در افراد دیابتی پیشگیری می‌کند.

امگا۳

اسیدهای چرب امگا۳ آنتی اکسیدان ها و ضد التهاب‌های قوی‌ای هستند که التهاب ناشی از افزایش قند خون را کاهش می‌دهند. التهاب ناشی از افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو باعث افزایش مقاومت به انسولین می‌شود. در نتیجه کاهش التهاب در کاهش مقاومت به انسولین نیز موثر است..

علاوه بر این، امگا ۳ تاثیر مخرب افزایش قند خون بر اعصاب محیطی را کاهش می‌دهد. در نتیجه عوارضی از جمله گزگز کردن انگشتان دست و پا در افراد دیابتی کمرنگ‌تر می‌شود.

ویتامین D

کمبود ویتامین دی به خودی خود ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را در افرادی که زمینه‌ی ارثی دارند، افزایش می‌دهد. این حقیقت، اهمیت بالای ویتامین دی برای تقویت افراد دیابتی را به ما گوشزد می‌کند. میزان کافی این ویتامین محلول در چربی برای کاهش قند خون ناشتا بسیار مهم است. به همین دلیل متخصصان به میزان ویتامین D در بدن افراد دیابتی توجه ویژه‌ای دارند.

سایر ویتامین ها

در کنار ویتامین D، ویتامین E و ویتامین C نیز در کنترل قند خون در افراد دیابتی و کاهش التهاب ناشی از قند خون بالا در بخش‌های مختلف بدن نقش مهمی دارند.

داروهای خطرناک برای دیابتی‌ها

قبل از اینکه انواعی از بهترین داروی تقویتی برای افراد دیابتی را معرفی کنیم، می‌خواهیم به داروهای خطرناک برای دیابتی‌ها اشاره‌ای کنیم تا اگر به تازگی به این بیماری دچار شده‌اید، از آن‌ها پرهیز کنید یا اگر مجبور به مصرف آن‌ها هستید، حتماً قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. داروهای زیر برای افراد دیابتی خطر ساز است:

  • کورتیکواستروئیدها

کورتون ها یا همان کورتیکواستروئیدها بیشتر برای بیماری‌هایی از جمله آسم، مشکلات پوستی، آلرژی ها، تاندونیت و… تجویز می‌شود. این داروها کنترل قند خون را بهم زده و به طور ناگهانی قند خون را بالا می برند.

  • مهارکننده‌های پروتئاز

این مهارکننده‌ها برای درمان ایدز به کار می‌روند و مصرف طولانی‌مدت دارند. گاهی همین مسئله باعث شروع دیابت می‌شود یا می‌تواند در فردی که در حال حاضر دیابت دارد، سبب به هم خوردن تعادل قند خون شود. بنابراین بسیار مهم است بیمارانی که مهارکننده‌های پروتئاز مصرف می‌کنند، چه دیابت داشته باشند و چه نه، تحت کنترل دقیق باشند.

  • داروهای ضد بارداری هورمونی

اکثر داروهای ضد بارداری استروژن یا پروژسترون با دوز بالا دارند. این داروها احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در افراد دیابتی افزایش می دهند. بهترین نوع این داروها برای افراد دیابتی، پروژسترون با دوز پایین است.

  • داروهای ضد فشار خون

داروهای کاهنده‌ی فشار خون یا تیازیدهای ادرارآور، علاوه بر افزایش قند خون (هایپرگلیسمی) بر عملکرد کلیه نیز اثر می‌گذارند. این داروها باعث تشدید کم آبی بدن و شوک دیابتی می‌شوند. بنابراین مصرف آن‌ها در افراد دیابتی باید حتما تحت نظر پزشک باشد.

  • استاتین ها

این داروها که برای درمان کلسترول بالای خون به کار می‌روند، می توانند باعث هایپرگلیسمی شوند. هرچند استاتین ها برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی اثر خوبی دارند، افراد دیابتی باید با احتیاط و تحت نظر پزشک آن‌ها را مصرف کنند.

  • مهارکننده‌های بتا

آگونیست های بتا-۲ آدرنرژیک وقتی به صورت تزریقی در زایمان استفاده شوند یا برای درمان حملات آسم به کار روند، می‌توانند سبب افزایش قند خون شوند.

عوارض نوروبیون برای افراد دیابتی چیست؟

بالاتر در معرفی ویتامین‌های مفید برای افراد دیابتی، گفتیم که ویتامین‌های گروه ب، به خصوص B12 برای تقویت افراد دیابتی بسیار ضروری و مهم است. این اهمیت باعث شده بسیاری از افراد، تزریق آمپول‌های تقویتی نوروبیون را برای تأمین ویتامین‌های B انتخاب کنند. با این حال برای بسیاری از افراد سؤال است که آیا نوروبیون برای افراد دیابتی عوارضی دارد؟

در جواب به این سؤال باید بگوییم که نوروبیون نه تنها عوارضی ندارد، بلکه یکی از بهترین انواع داروی تقویتی برای افراد دیابتی محسوب می‌شود. این آمپول تقویتی شامل ویتامین‌های ب۱، ب۶ و ب۱۲ است که افراد دیابتی به شدت به آن‌ها نیاز دارند. البته در موارد بسیار نادری نوروبیون ممکن است عوارض زیر را چه در افراد عادی چه در دیابتی‌ها ایجاد کند:

  •     خونریزی معده
  •     احساس درد و گرفتگی در ناحیه گلو
  •     کهیر
  •     آلرژی شدید تهدید کننده حیات
  •     خارش پوستی
  •     احساس ضعف
  •     اضطراب

بهترین مکمل و داروی تقویتی برای افراد دیابتی

با توجه به رواج زندگی ماشینی و کم تحرکی و ساعات کاری طولانی، بسیاری از افراد قادر به پیروی از یک سبک زندگی سالم شامل فعالیت بدنی منظم و تغذیه مناسب نیستند. برخی از افراد تلاش زیادی برای سالم زندگی کردن دارند؛ اما باز هم در نهایت به مصرف داروهای مکمل نیاز پیدا می‌کنند. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت به دنبال کاهش قند خون با داروی گیاهی هستند. هرچند داروهای گیاهی یا مکمل‌های ویژه تقویت افراد دیابتی نمی‌توانند جایگزین داروهای تجویزی شوند؛ اما به عنوان داروهای کمکی به کاهش عوارض دیابت کمک می‌کنند.

از آنجایی که برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند به کنترل سطح قند خون و انسولین در بدن کمک کنند، بهتر است در صورت ابتلا به بیماری قند از مولتی ویتامین برای افراد دیابتی بهره گرفت. برخی از مولتی ویتامین‌ها در بازار به طور ویژه برای اشخاصی که دیابتی هستند، فرموله شده‌اند اما به طور جداگانه نیز می‌توان از ویتامین‌ها و مواد معدنی به منظور کنترل قند خون استفاده کرد. دقت کنید که هرگز بدون مشورت پزشک مصرف هیچ نوع مولتی ویتامینی را آغاز ننمایید چون ممکن است حاوی موادی باشند که با داروهای دیگر شما ایجاد تداخل کنند.