تقویت مینای دندان
تقویت مینای دندان

تقویت مینای دندان

وقتی که مینای دندان دچار فرسایش می‌شود، دوباره نمی‌تواند حالت قبل را پیدا کند. اما این امکان وجود دارد که مینای دندان را قبل از اینکه به طور کامل از بین برود، با تکنیک‌های خاص ترمیم کنید. در تقویت مینای دندان عوامل مختلفی دخیل هستند. مثلا آیا از نقش کلاژن در سلامت دندان‌های خود اطلاع دارید؟ در این مطلب از داروخانه آنلاین اندرزگو به مواردی اشاره می‌کنیم که احتمالا قبلا اصلا نشنیده‌اید؛ با ما همراه باشید.

پروسه‌های درمان دندان‌پزشکی نسبتا هزینه بر هستند، زیرا هم نیازمند تخصص بالا اند و هم از ابزار و مواد خاص و نسبتا گران‌قیمتی برای درمان مشکلات مربوط به دندان استفاده می‌شود. بهترین راه برای اینکه مجبور به پرداخت چنین هزینه‌هایی نباشید این است که، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. و از وقوع بیماری و مشکل برای دهان و دندان است.

مینای دندان چیست؟

مینای دندان یک لایه محافظ است که تک تک دندان‌های شما را می‌پوشاند و یک ماده سخت در قسمت خارجی دندان به شمار می‌آید. هر بار که شما به دندان خود نگاه می‌کنید، مینای دندان خود را می‌بینید. سخت‌ترین ماده موجود در بدن مینای دندان است که حتی از استخوان‌های بدن شما هم محکم‌تر به حساب می‌آید. وقتی مینای دندان در معرض تجمع باکتری‌ها یا اسیدهای موجود در بدن قرار می‌گیرد، ممکن است دچار پوسیدگی شده و این پوسیدگی به خوبی روی دندان‌های شما دیده شود. به همین دلیل است که تقویت مینای دندان اهمیت دارد.

مینای دندان از چندین ماده معدنی تشکیل شده که آن را تبدیل به سخت‌ترین قسمت بدن می‌کنند. ماده معدنی اصلی هیدروکسی آپاتیت است و سایر مواد معدنی موجود در مینای دندان عبارتند از: کربنات، فلوراید، منیزیم و سدیم. هیدروکسی آپاتیت نوعی فسفات کلسیم به حساب می‌آید. برای تقویت مینای دندان به سطوح مناسب کلسیم در بدن حتما باید توجه کنید.

در انتخاب نوع خمیر دندان نهایت حساسیت را داشته باشی

شاید فکر کنید که همه خمیردندان ها از یک فرمول ساخته می‌شوند و دقیقا مشابه هم هستند. اما لطفا شما چنین تصور اشتباهی نداشته باشید. اگر به قیمت خمیردندان ها توجه کنید می‌بینید که محدوده قیمت آن ها خیلی با هم تفاوت دارد. ما میتوانیم یک خمیردندان ۲ هزار تومنی بخریم و یا حتی می‌توانیم خمیردانی به ارزش ۵۰ هزار تومن داشته باشیم.

باور کنید همه خمیردندان ها خوب نیستند. بنابراین شما باید در انتخاب خمیر دندان دقت کنید و حساسیت به خرج دهید.

همیشه سعی کنید خمیردندانی را انتخاب کنید که حاوی فلوراید باشد. زیرا فلوراید یک تقویت کننده ذاتی برای تقویت مینای دندان است.

خمیردندان هایی که حاوی موارد زیر باشند میتوانند تا حداقل حدود ۳ تا ۱۲ درصد از تحلیل رفتن مینای دندان پیشگیری کنند:

  • سدیم کلراید
  • عنصر کلسیم محلول
  • فسفات
  • یون فلوراید

همه مواد بالا مواد معدنی محسب میشوند. مینا هم دقیقا از چنین مواد معدنی تشکیل شده است. زمانی که مینا تحلیل می‌رود یعنی با کمبود مواد معدنی مواجه میشود. استفاده از خمیر دندان های حاوی مواد معدنی بالا به تقویت مینا دندان کمک میکند.

عوامل موثر در آسیب رسیدن به مینای دندان

بسیاری از مواد غذایی می‌توانند به مینای دندان آسیب برسانند. اما غذاهای شیرین و مرکبات بیش از بقیه آسیب وارد می‌کنند. نوشیدنی‌های حاوی قند بالا دشمن مینای دندان هستند. در میان این نوشیدنی‌ها، نوشابه از همه بدتر است زیرا هم قند بالایی دارد و هم بسیار اسیدی است. آبنبات نیز خطر پوسیدگی مینای دندان را افزایش می‌دهد.

متاسفانه مرکبات هم برای مینای دندان مناسب نیستند زیرا حالت اسیدی دارند. اما هرگز نباید قید آنها را زده و از رژیم غذایی حذفشان کنید. در عوض سعی کنید از آنها در حد تعادل استفاده نموده و مراقبت از دندان‌های خود را افزایش دهید.

آدامس بجوید، اما بدون شکر

جویدن آدامس مادامی که بدون شکر باشد نه تنها ضرری برای دندان ها ندارد، بلکه فایده هم دارد. در کل فرآیند جویدن مفید است. زیرا باعث افزایش ترشح بزاق میشود.

اگر دقیقا پس از مصرف خوراکی های مفید یا مواد غذایی، آدامس بدون قند بجوید، بزاق دندان ترشح می‌شود. در بزاق،  آنزیم هایی وجود دارند که به جذب کلسیم و فسفات کمک زیادی می‌کنند.

ترشح بزاق قادر است اسید تولید شده ناشی از تجزیه برخی از مواد غذایی در دهان را خنثی کند. و ph دهان را در محدوده تعادل نگاه می‌دارد. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که جویدن آدامس بدون قند در مدت ۲۰ دقیقه به پیشگیری از پوسیدگی دندان های شما کمک زیادی میکند.

تقویت مینای دندان

پرهیز از غذاهای مضر برای مینای دندان

یکی از اصلی‌ترین دشمنان مینای دندان اسید است. بعضی از مواد غذایی که خاصیت اسیدی بالایی دارند وقتی با باکتری‌هایی که به طور طبیعی در دهان یافت می‌شوند ترکیب شوند، مینای دندان را از بین می‌برند. اگر به فکر تقویت مینای دندان خود هستید، مواد غذایی که قند بالایی دارند و همچنین سیگار کشیدن را باید کنار بگذارید.

کمبود ویتامین‌ها و آسیب به مینای دندان

برای تقویت مینای دندان کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی را در بدن خود باید جبران کنید. بهترین راه، داشتن رژیم غذایی سالم است اما از مکمل‌ ها مثل مولتی ویتامین هم می‌توانید کمک بگیرید. کمبود مواد مغذی زیر، پوسیدگی دندان را به دنبال خواهد داشت:

  • ویتامین A
  • ویتامین D
  • ویتامین K1 و K2
  • ویتامین سی
  • منیزیم
  • سلنیوم
  • زینک (روی)

نقش کلاژن در تقویت مینای دندان

کلاژن یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های موجود در بدن است که نه تنها در ساختمان پوست، مو، ناخن و بافت‌های بدن نقش دارد بلکه در حفظ سلامت دندان‌ها هم موثر به حساب می‌آید. کلاژن انواع مختلفی دارد که نوع آن در مینای دندان یافت می‌شود. بنابراین اگر سطح کلاژن در بدن کاهش یابد، بعید نیست که به مینای دندان آسیب وارد شود. بعضی از مواد غذایی پروتئینی حاوی کلاژن هستند اما برای تقویت مینای دندان از قرص یا پودر کلاژن موجود در داروخانه نیز می‌توانید استفاده کنید.

  1. دور قند، شکر و نشاسته را خط بکشید

برخی غذاها واقعا برای سلامتی دندان ها و مینای دندان مضر هستند. برخی از این غذا حاوی مواد مغذی زیاد هستند و برای سلامتی کلی بدن ما مفید هستند. اما ماهیت آن ها به گونه ای است که به دندان ها آسیب میرسانند. به طور کلی موارد زیر برای سلامتی دندان ها مضر هستند و برای تقویت مینا دندان بهتر است کمتر مصرف شوند:

غذا ها و خوراکی های:

  • سفت و سخت
  • شیرین و سرشار از قند و شکر یا نشاسته
  • چسبناک
  • همراه با رنگ ها و شیرین کننده های مصنوعی
  • فرآوری شده
  • میوه ها، غذاها و خوراکی هایی که بزاق دهان را کاهش میدهند
  1. غذاهایی که برای تقویت مینا مناسب هستند را بیشتر مصرف کنید

برای تقویت مینای دندان خود اگر هیچکاری هم نمیکنید، دست کم مواد غذایی حاوی مواد معدنی بخورید. بدن تمام تلاش خود را می کند تا مواد معدنی را جذب کند. وقتی ذخائر مواد معدنی بالا برود، بدن به صورت خودکار مینای تحلیل رفته را بازسازی میکند.

همه انواع لبنیات داراری مقادیر بالایی از مواد معدنی مثل کلسیم و فسفر هستند که در تولید و ترمیم مینای دندان نقش موثری دارند.

تقویت مینای دندان

مسواک بزنید

مسواک زدن پس از مصرف مواد غذایی و خوراکی ها و حتی نوشیدنی هایی که باعث لکه دار شدن دندان ها میشود همیشه باید مورد توجه قرار بگیرد. دست کم روزی ۲ بار باید با خمیر دندان های با کیفیت مسواک زد.

پیشتر از این می گفتند هر ۶ ماه یکبار مسواک خود را باید تعویض کنید. اما اکنون توصیه میشود که هر ۳ تا ۴ ماه حتما اقدام به تعویض مسواک کنید.

هر بار که مسواک به دست می گیرید باید با اصول صحیح به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید. و در همه جهات دندان ها را تمییز کنید. علاوه بر دندان ها، از تمیز کردن و مسواک زدن زبان هم نباید غافل شد. زیرا زبان محل تجمع شمار زیادی از باکتری ها است. و با هر بار برخورد به مینای دندان باعث انتقال باکتری به سطح آن می‌شود.

برای تقویت مینای دندان لازم است که مواد غذایی روی سطح یا لابلای دندان ها را با نخ دندان از بین ببرید زیرا اگر اینکار را نکنید، مینا فرسوده می‌شود.

  1. اگر مشکل گوارشی دارید لطفا درمانش کنید

هیچکس نمی‌تواند ارتباط بین دستگاه گوارش و عملکرد گوارشی را با سلامت دهان و دندان انکار کند. اما متاسفانه افراد کمی به این ارتباط توجه می‌کنند. اگر سوزش سر دل یا بیماری ریفلاکس معده به مری دارید حتما باید آن را درمان یا مدیریت کنید.

بازگشت اسید به مری و دهان می‌تواند محیط دهان را اسیدی کنید. محیط اسیدی نیز بدترین محیط برای مینای دندان باشد. بنابراین برای تقویت مینا دندان باید مشلات گوارشی را درمان یا مدیریت کنید.

  1. دندان قروچه را درمان کنید

دندان قروچه حالتی است که در آن شخص بدون اینکه متوجه شود به صورت غیر ارادی دندان های خود را روی هم کشیده یا به اصطلاح میسابد. به دندان قروچه براکسیسم نیز گفته میشود. این وضعیت بیشتر در طول شب اتفاق می‌افتد.

در این وضعیت دندان ها فشار زیادی بر روی هم وارد می کنند و به مرور زمان مینای دندان فرسوده می شود. طول دندان نیز کم میشود.برای پیشگیری از سایش مینا و تقویت مجدد آن حتما به درمان دندان قروچه اقدام کنید.

استفاده از فلوراید

فلوراید بهترین دوست مینای دندان است که به ترمیم و تقویت مینای دندان پس از آسیب و فرسایش کمک می‌کند. بهتر است از خمیر دندان و دهانشویه‌ای استفاده کنید که حاوی فلوراید باشد. البته دندانپزشکان فلوراید درمانی قوی‌تری را برای کمک به تقویت مینای دندان افرادی که دچار فرسایش مینا شده‌اند، توصیه می‌کنند.

فلوراید تراپی یک درمان دندانپزشکی است که در آن دندانپزشک غلظت بالایی از فلوراید را به دندان‌ها می‌مالد تا سلامت مینای دندان بهبود یابد.

تقویت مینای دندان

مراجعه به دندانپزشک

بیشتر راهکارها برای تقویت مینای دندان باید در منزل انجام شود اما مراجعه به دندانپزشک را هم نباید فراموش کنید. اگر جزء افرادی هستید که بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت می‌کنید، فقط سالیانه ۱ بار جهت چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید اما اگر فکر می‌کنید در معرض فرسایش مینای دندان یا پوسیدگی دندان هستید، حداقل ۲ بار در سال باید مراجعه به دندانپزشک داشته باشید.

آیا آسیب مینای دندان قابل ترمیم است؟

شما نمی‌توانید مینای دندان را بازسازی کنید با این حال می‌توانید جهت تقویت مینای دندان از راهکارهایی که دندانپزشکان ارائه می‌دهند، کمک بگیرید. فرسایش مینای دندان بخشی اجتناب ناپذیر از پیری است. بنابراین شما فقط می‌توانید از آنچه که از مینای دندان شما باقی مانده است، حفاظت کنید. هیچ سلول زنده‌ای در مینای دندان وجود ندارد. به همین دلیل هرگز نمی‌تواند به خودی خود رشد کند.

بهترین راهکار این است که پوسیدگی دندان‌های خود را درمان کنید و روی بهداشت دندان‌های خود تمرکز داشته باشید که از مینای دندانتان در هر حالتی که هست، مراقبت شود.

از کجا بفهمیم که مینای دندان آسیب دیده است؟

ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا متوجه شوید که مینای دندان شما در حال فرسایش است زیرا تغییرات بسیار ظریف هستند. ابتدا هنگام غذا خوردن احساس درد یا حساس شدن دندان‌ها را خواهید داشت. با پیشرفت پوسیدگی مینای دندان متوجه تغییر رنگ و زرد شدن دندان‌های خود خواهید شد. این رنگ زرد نشان دهنده ظاهر شدن عاج دندان است. همچنین ممکن است سطح دندان‌های شما زبرتر به نظر برسد.

آیا جرمگیری باعث آسیب به مینای دندان می‌شود؟

جرمگیری توسط یک دندانپزشک مجرب هیچ تاثیر مخربی در سلامت مینای دندان نخواهد داشت. آسیب مینای دندان بر اثر جرمگیری موضوعی است که به غلط در میان عموم رواج یافته است. جرمگیری رسوبات و پلاک روی دندان را پاک کرده و به مینای دندان کاری ندارد. بسیاری از دندانپزشکان جرمگیری را سالیانه یکبار به کلیه افراد پیشنهاد می‌دهند.

مینای دندان سخت‌ترین و محکم‌ترین قسمت بدن است که از مواد معدنی مختلفی از جمله هیدروکسی آپاتیت که نوعی کلسیم به حساب می‌آید تشکیل شده است. برای تقویت مینای دندان راهکارهایی وجود دارد که توجه به تغذیه و رعایت بهداشت دهان و دندان در صدر آنها قرار دارد. برای بهداشت دهان و دندان به هر محصولی که نیاز دارید می‌توانید آن را به صورت آنلاین از داروخانه آنلاین اندرزگو تهیه کنید.