خواص خار مریم
خواص خار مریم

خار مریم گیاهی شگفت انگیز به حساب می‌آید که تاکنون فواید فراوانی در مورد آن به اثبات رسیده است. این گیاه سلامت پوست را بهبود می‌بخشد، برای درمان مشکلات کبدی فوق‌العاده عمل می‌کند و در کاهش وزن و لاغری تاثیری چشمگیر دارد.

حمایت از سلامت استخوان‌ها، جلوگیری از مقاومت به انسولین و کند کردن رشد سلول‌های سرطانی از دیگر مزایای مصرف گیاه خار مریم است. milk thistle یا همان خارمریم حتی می‌تواند همچون قرص کلاژن عمل کرده و با افزایش کلاژن سازی در بدن در رفع چین و چروک‌ها موثر باشد. برای اطلاعات بیشتر با داروخانه آنلاین اندرزگو همراه باشید.

گیاه خار مریم چیست؟

خار مریم گیاهی گلدار از تیره کاسنیان است که به ویژه در کشورهای مدیترانه‌ای به عنوان داروی گیاهی کاربرد دارد. ماده فعال موجود در خارمریم سیلیمارین است که پزشکان اغلب برای درمان مشکلات کبدی از آن بهره می‌گیرند. در بعضی از تحقیقات مشخص شده که این گیاه در کاهش کلسترول و مدیریت دیابت نوع ۲ نیز می‌‌تواند موثر باشد.

خارمریم گلی با رنگ‌های قرمز تا بنفش دارد و برگ‌های آن سبز مایل به زرد هستند. این گیاه ۳۰ تا ۲۰۰ سانتی متر می‌تواند قد بکشد. ایران، سواحل جنوب شرقی انگستان، آمریکای شمالی و استرالیا کشورهایی هستند که این گیاه بیشتر از هر مکانی در آنجا رشد دارد.

خواص درمانی خار مریم

این گیاه گلدار دارای خواص درمانی و دارویی بسیاری است که از مهم‌ترین و معروف‌ترین خواص خار مریم می‌توان به تاثیر آن در حفظ سلامت کبد و درمان اختلالات کبد اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص خار مریم می‌پردازیم.

خواص خار مریم برای کبد

یکی از مهم ترین خواص خر مریم محافظت از کبد و سلامت کبد است. خار مریم دارای فلانوئیدی به نام سیلی مارین است که موجب سم زدایی در کبد می‌شود. خار مریم به عنوان یک درمان سریع برای التیام آسیب‌های کبدی از جمله سیروز کبدی به شمار می‌رود. همچنین خار مریم می‌تواند از بیماری‌ها و اختلالات کبد از جمله کبد چرب، یرقان، هپاتیت و حتی سرطان کبد پیشگیری و جلوگیری کند‌. گیاه گلدار خار مریم می‌تواند از کبد در برابر سمومی مانند آماتوکسین محافظت می‌کند. مصرف خار مریم از التهاب و تخریب کبد جلوگیری می‌کند.

خواص خار مریم

بهبود سلامت پوست و کمک به کلاژن سازی

خار مریم به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که استفاده از این گیاه روی پوست موش‌ها باعث کاهش التهاب می‌شود. در مطالعات دیگر نیز مشخص شد که خارمریم دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد پیری بوده و به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند. ترکیبات فعال موجود در milk thistle ممکن است همچنین بتوانند اثرات مضر قرار گرفتن در برابر نور خورشید را تا حدودی خنثی کنند و از پیر شدن سلول‌های پوستی ممانعت به عمل آورند.

درمان آکنه با خارمریم

آکنه یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که خطرناک نیست اما ممکن است باعث زخم شود. گاهی نیز ممکن است آکنه دردناک باشد و همچنین از لحاظ ظاهر جلوه مناسبی روی چهره نداشته باشد. خارمریم به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می‌تواند برای مبتلایان به آکنه مفید باشد.

خواص خار مریم برای افزایش شیر

از دیگر خواص خار مریم این است که موجب افزایش شیر مادران شیرده می‌شود که علت آن افزایش هورمون پرولاکتین بوسیله خار مریم است. البته توجه کنید که مادران شیرده قبل از مصرف خار مریم و دمنوش خار مریم با پزشک متخصص مشورت کنند.

خواص خار مریم برای بهبود سلامت قلب

یکی دیگر از خواص عرق خار مریم این است که اسید‌های چرب مفید و امگا۳ دارد که برای سلامت قلب لازم هستند. دم کرده خار مریم حاوی مقادسر بالای آنتی اکسیدان و مواد مغذی است که موجب کاهش کلسترول خون و فشار خون بالا می‌شود و به همین علت باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته قلبی می‌شود.

خواص خار مریم برای دیابت

عصاره خار مریم حاوی آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب و سیلیمارین است و از طریق این ترکیب می‌تواند موجب تنظیم مقدار انسولین و حفظ سطح قند خون شود و این خواص خار مریم برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ هم مفید و تاثیرگذار است. فاکتور HbA1c معیاری برای کنترل قند خون است و مشاهده شده است که مقدار HbA1c در افرادی که به طور منظم از سیلیمارین مصرف می‌کنند کاهش پیدا می‌کند و خار مریم نیز حاوی این سیلیمارین است و از این طریق می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند.

فواید خارمریم در کاهش وزن و لاغری

سیلیمارین یا همان ماده فعال موجود در گیاه خارمریم ممکن است باعث کاهش وزن شود اما در این زمینه هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است و به قطعیت نمی‌توان رابطه گیاه خار مریم و لاغری و تاثیر این گیاه در کاهش وزن را تائید کرد.

خواص خار مریم به عنوان ضد سرطان

یکی از خواص عرق خار مریم این است که بر رشد سلول‌های سرطانی و تومور‌های پوستی اثر مهاری دارد و همچنین از دیگر خواص عرق خار مریم برای سرطان جلوگیری از سرطان‌های کبد، پروستات و سینه است. مقادیر بالای آنتی اکسیدان و سیلیمارین موجب کاهش و دفع رادیکال‌های آزاد می‌شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و از این راه موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

کمک به حفظ سلامت استخوان‌

خارمریم می‌تواند در حمایت از سلامت استخوان‌ها موثر باشد. این گیاه به جلوگیری از تحلیل استخوان کمک کرده و در نتیجه از پوکی استخوان ممانعت به عمل می‌آورد.

تقویت سیستم ایمنی

خارمریم ممکن است بتواند باعث تقویت سیستم ایمنی شود. در این صورت بدن انسان در برابر عفونت و عوامل بیماری‌زا می‌تواند مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. از آنجایی که سیلیمارین موجود در این گیاه ممکن است با التهاب مزمن مبارزه کند بنابراین احتمالا در درمان آسم و آلرژی می‌تواند موثر واقع شود.

جلوگیری از کاهش عملکرد مغز

بیش از دو هزار سال است که از خار مریم برای درمان بیماری‌هایی مثل آلزایمر و پارکینسون استفاده می‌شود. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این گیاه از سیستم عصبی محافظت کرده و از کاهش عملکرد مغز با افزایش سن جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که سیلیمارین از آسیب استرس اکسیداتیو به سلول‌های مغز پیشگیری نموده و با زوال عقل مبارزه می‌کند. به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

خواص خار مریم

نحوه مصرف خار مریم

از این گیاه گلدار بیشتر به صورت دمنوش مورد استفاده قرار می‌گیرد که دمنوش خار مریم برای درمان برخی بیماری‌ها از جمله مشکلات کبدی و کبد چرب، افزایش شیر، لاغری و دیابت مفید و موثر است. از دمنوش خار مریم نباید بیشتر از ۴ فنجان در روز مصرف کنید. از دیگر شکل‌های مورد استفاده از خار مریم می‌توان به کپسول خار مریم، قرص خار مریم و عرق خار مریم اشاره کنیم.

طرز تهیه دمنوش خار مریم

مواد لازم برای تهیه دمنوش خار مریم عبارتند از:

  • دانه خار مریم خشک شده یا پودر خار مریم به اندازه یک قاشق غذاخوری
  • عسل به اندازه یک قاشق چای خوری
  • آب به اندازه یک فنجان

ابتدا آب را جوش آورده و پودر خار مریم را به آب جوشیده شده اضافه کنید و درب آن را بگذارید و اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه بماند تا دم بکشد. پس از اینکه دم کشید آن را از صافی عبور دهید. می‌توانید برای شیرین کردن آن کمی عسل به آن اضافه کرده و نوش جان کنید.

عوارض گیاه خار مریم

به طور کلی استفاده از خارمریم در مقادیر مناسب ایمن و بی‌خطر به حساب می‌آید. به ندرت پیش می‌آید که فردی با مصرف مکمل حاوی خارمریم دچار عوارض شود. اما عوارض احتمالی عبارتند از: حالت تهوع، سوزش سر دل، ناراحتی معده، واکنش آلرژیک خفیف. در مورد تداخل دارویی این گیاه اطلاعات چندانی در دسترس نیست بنابراین بهتر است با پزشک مشورت کنید.

دانه‌های خارمریم دارای سیلیمارین هستند. این ماده خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته و به عنوان دارو هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین خواص خارمریم که در این مقاله به آنها اشاره کردیم می‌توان موارد زیر را نام برد: تاثیر در کاهش وزن، درمان کبد چرب، کنترل قند خون، تقویت سیستم ایمنی، بهبود سلامت پوست و تحریک کلاژن سازی. برای برخورداری از این خواص می‌توانید از مکمل‌های حاوی خارمریم در داروخانه بهره بگیرید.