انار میوه‌ شگفت انگیز فصل پاییز
نکاتی در مورد انار، میوه‌ی شگفت انگیز پاییز

یکی از میوه‌هایی که با فرا رسیدن فصل پاییز، میهمان میوه فروشی‌ها و منازل می‌شود، انار سرخ و هیجان انگیز است. سال‌هاست که این میوه به دلیل فواید سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علم مدرن نیز دریافته است که انار می‌تواند به محافظت از قلب و حتی جلوگیری از سرطان کمک کند.

انار میوه ای شیرین و ترش با پوست ضخیم و قرمز است. در حالی که پوست آن خوراکی نیست، صدها دانه آبدار را در خود جای می‌دهد. می‌توانید این دانه‌ها را ساده بخورید یا روی سالاد، بلغور جو دوسر، هوموس و سایر غذاها بریزید. آب انار نیز راهی آسان برای لذت از برخی از فواید سلامتی این میوه خوشمزه است.

درختان انار برای رشد به گرمای کافی نیاز دارند. به همین دلیل این میوه بومی خاورمیانه و برخی از کشورهای آسیایی است. در دوران باستان، انار نشان باروری بود و این میوه بارها در هنر در طول تاریخ به تصویر کشیده شده است.

برای آگاهی از فواید فراوان این میوه که به عنوان ابر غذا شناخته می‌شود، با این مقاله تا پایان همراه باشید.

انار در هنر باستان

حقایق تغذیه‌ای انار: کالری، کربوهیدرات، شکر و موارد دیگر

دانه‌های انار مملو از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها هستند، موادی که می‌توانند به جلوگیری یا به تاخیر انداختن آسیب‌های درون سلولی کمک کنند. در واقع، آب انار سه برابر بیشتر از سایر نوشیدنی‌های غنی از آنتی اکسیدان، مانند چای سبز و آب انگور قرمز، آنتی اکسیدان دارد.

بر اساس دستورالعمل MyPlate وزارت کشاورزی ایالات متحده، دانه‌های انار دارای مقدار زیادی مواد مغذی دیگر نیز هستند و یک مکمل عالی برای سهم میوه روزانه شما هستند. یک وعده از این میوه، شامل نصف لیوان (در حدود ۱۲۵ گرم) در نظر گرفته می‌شود و شامل مواد مغذی زیر است:

  1. ۷۲ کیلوکالری انرژی
  2. ۲.      27 گرم کربوهیدرات
  3. ۳.      89 گرم قند
  4. ۴.      5 گرم فیبر (۱۴ درصد نیاز روزانه یا DV)
  5. ۵.      205 میلی گرم پتاسیم (حدود ۵ درصد DV)
  6. ۶.      9 میلی گرم ویتامین C (حدود ۱۰ درصد DV برای مردان و ۱۲ درصد DV برای زنان)
  7. ۷.      3 میکروگرم ویتامین K (حدود ۱۸ درصد DV)
  8. ۸.      33 میکروگرم فولات (حدود ۸ درصد DV)
حقایق تغذیه‌ای انار

فواید انار برای سلامتی افراد

انار  تا سه برابر بیشتر از چای سبز آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کنند و از بیماری‌هایی مانند سرطان جلوگیری می‌کنند. این مواد همچنین التهاب و اثرات پیری را کاهش می‌دهند.

علاوه بر این، سایر فواید سلامتی انار شامل موارد زیر است:

سلامت قلب

مطالعات نشان داده‌اند که انار می‌تواند به طرق مختلف، از جمله کاهش فشار خون و کاهش سطح قند خون، از قلب محافظت کند.

پیشگیری از آترواسکلروز

  انباشته شدن کلسترول و چربی در شریان‌ها یکی از علل شایع بیماری قلبی است. آب انار ممکن است به کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول “بد”  که شریان‌ها را مسدود می‌کند، کمک کند. همچنین می‌تواند کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول “خوب” را افزایش دهد که خطر سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

خواص انار برای قلب

کنترل دیابت

مطالعات اولیه نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که شروع به نوشیدن آب انار کردند، بهبود مقاومت به انسولین را نشان دادند. انار همچنین می‌تواند به افراد بدون دیابت در حفظ وزن سالم کمک کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

انار سرشار از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها است که هر دو از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها جلوگیری می‌کنند. در برخی از مطالعات، انار پتانسیل موثری در پیشگیری از سرطان‌های پروستات، سینه، ریه و روده بزرگ را نشان می‌دهد. علاوه بر این، مطالعات پیش بالینی روی حیوانات نشان داد که مصرف این میوه می‌تواند از رشد تومورهای ریه، پوست، روده بزرگ و پروستات جلوگیری کند. تحقیقات بیشتری برای درک اثرات آن بر انسان مورد نیاز است.

خواص آنتی اکسیدان در کاهش خطر ابتلا به سرطان

بهبود حافظه

مطالعه‌ای انجام شد که در آن به افرادی که مشکل حافظه داشتند روزانه ۲۳۷ میلی لیتر آب انار داده شد. پس از مدتی بهبود زیادی در حافظه کلامی و دیداری آنها مشاهده شد. در حقیقت، آزمایش دیگری که روی موش ها انجام شد نشان داد که مصرف انار می‌تواند از آلزایمر نیز پیشگیری کند. اما این آزمایش هنوز بر روی انسان انجام نشده است.

کاهش سطح استرس

علاوه بر کاهش استرس اکسیداتیو درونی بدن، این میوه به کاهش استرس روانی که در زندگی شخصی و شغلی خود دچار آن می‌شوید کمک می‌کند. طبق مطالعه‌ای که توسط دانشگاه ملکه مارگارت انجام شد، افرادی که آب انار می‌نوشیدند سطوح پایین‌تری از کورتیزول داشتند. کورتیزول هورمون استرس است که در شرایط استرس‌زا افزایش می‌یابد.

رابطه انار و حافظه

آیا انار به کاهش وزن کمک می‌کند؟

افزایش قابل توجه مصرف این میوه لزوماً به این معنی نیست که یک شبه لاغر خواهید شد. تحقیقات زیادی انجام نشده است که نشان دهد انار به کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین مطالعاتی که نشان دهد ممکن است ارتباطی وجود داشته باشد بسیار کوچک است و یا به اندازه کافی قابل توجه نیست که بتوان از آنها نتیجه‌گیری کرد.

با این حال گفته می‌شود، این میوه بخشی از یک رژیم غذایی سالم است. این میوه ممکن است به کاهش وزن کمک کند زیرا حاوی فیبر است. فیبر به احساس سیری کمک می‌کند. در نتیجه ممکن است کمتر غذا بخورید و در نتیجه وزن کم کنید. زمانی که دانه‌های انار به جای آب نبات یا دسر مصرف شوند، می‌توانند برای کاهش وزن مفید باشند.

نحوه انتخاب و نگهداری انار برای بهترین طعم

هنگامی که به یک انار در فروشگاه نگاه می کنید، یکی را با رنگ قرمز تیره انتخاب کنید که به نظر می‌رسد وزن زیادی نسبت به اندازه‌اش دارد. به دنبال پوستی براق و بدون لک باشید و آن را به آرامی خراش دهید. اگر نرم باشد و به آسانی خراشیده شود، احتمالا رسیده است.

خود میوه باید به نوعی دایره مربع باشد. این شکل به این معنی است که دانه‌های داخل میوه به آبدارترین پتانسیل خود رسیده‌اند.

وقتیاین میوه را به خانه بردید، آن را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. بهتر است آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. یا می‌توانید آن را تا دو ماه در یخچال نگهداری کنید.

هنگامی که پوست را شکافتید، آنها را در یخچال نگه دارید و ظرف پنج روز از آن لذت ببرید. همچنین می‌توانید دانه‌های آن را تا یکسال در فریزر نگهداری کنید.

انتخاب انار رسیده و قرمز

آیا آب انار برای شما مفید است؟ رب آن چطور؟

آب انار به طور کلی برای شما مفید است، اما ابتدا باید برچسب آن را بررسی کنید. بهتر است مطمئن شوید که شکل خالص آبمیوه را می‌نوشید و نه چیزی که با آبمیوه‌های دیگر یا قندهای اضافه مخلوط باشد. این کار مزایای سلامتی را از بین می‌برد و اساساً می‌تواند آب میوه را به یک نوشیدنی شیرین دیگر تبدیل کند.

رب انار نیز به همان دلایل ذکر شده، برای شما مفید است. رب یک نسخه غلیظ از آبمیوه است، بنابراین می‌توانید از دوز غلیظ‌تری از فواید استفاده کنید. فقط به خاطر داشته باشید که بیشتر فیبر هنگام تهیه آب یا رب انار حذف می‌شود. در نتیجه، از هیچ یک از این غذاها به همان اندازه که از میوه تازه آن بهره می‌برید، بهره نخواهید برد.

خواص آب انار

چه کسانی باید در مصرف انار محتاط باشند

این میوه عمدتاً بی‌خطر است و وقتی به عنوان میوه یا آبمیوه مصرف شود هیچ عارضه جانبی ندارد. با این حال، رب انار ممکن است در برخی موارد منجر به حساسیت شود. علائم حساسیت شامل خارش، تورم، آبریزش بینی و مشکل در تنفس است. شرایطی وجود دارد که افراد باید قبل از مصرف این میوه به هر شکلی مراقب باشند.

بارداری و شیردهی: آب انار برای مصرف در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی در مورد بی خطر بودن استفاده از رب آن وجود ندارد.

فشار خون پایین: برای افرادی که از فشار خون پایین رنج می‌برند، نوشیدن آب انار ممکن است خطر افت بیش از حد فشار خون را افزایش دهد.

آلرژی به گیاهان: افرادی که از آلرژی گیاهی رنج می‌برند بیشتر در معرض واکنش آلرژیک به این میوه هستند.

جراحی: حداقل ۲ هفته قبل از جراحی مصرف انار را متوقف کنید زیرا این میوه قرمز ممکن است در کنترل فشار خون اختلال ایجاد کند.

چگونه با انار آشپزی کنید

رب انار پس از رب گوجه فرنگی، یکی از پرمصرف‌ترین چاشنی‌ها در آشپزی ایرانی است. این چاشنی در بیشتر غذاهای گیلانی، از جمله فسنجان و خورشت انارویج استفاده می‌شود.

دانه‌های انار نیز در سالادها و دسرها استفاده فراوانی دارند. خورشت نار دانه مسما، انار پلو و آش انار نیز از غذاهایی هستند که با این دانه‌های زیبا و خوشمزه تهیه می‌شوند.

انواع مافین، کیک، تارت، ژله، اسموتی و دیپ نیز با این میوه و آب آن قابل تهیه هستند. در فصل پاییز از مصرف این میوه شگفت انگیز و خوشمزه غافل نشوید.

آشپزی با انار