درمان گلودرد کرونا
چگونه با گلودرد کرونا مقابله کنیم؟

این روزها که سویه امیکرون، جایگزین سویه دلتا به عنوان نوع غالب است، برای ما اهمیت دارد که تفکر خود را در مورد رایج‌ترین علائم این بیماری به روز کنیم. گلودرد یا خراشیدگی، که ممکن است چند ماه پیش آن را نادیده گرفته باشیم، ممکن است نشانه اولیه omicron باشد.

در این نوشتار نکاتی وجود دارد که در صورت شروع درد گلو باید آن‌ها را به خاطر داشته باشید. همچنین توصیه‌هایی در مورد چگونگی تسکین درد مورد نیازتان وجود دارد.

به خاطر داشته باشید که گلودرد در این بیماری، از نوع ویروسی است و مصرف آنتی بیوتیک‌ها تاثیری بر درمان آن‌ها ندارد. بنابراین از مصرف خودسرانه این داروها خودداری کنید.

زیرگونه های جدید امیکرون

خراش گلو می‌تواند نشانه اولیه اومیکرون باشد

مطالعه‌ای در ۱۴ ژانویه توسط آژانس امنیت سلامت بریتانیا منتشر شد. این مطالعه به بررسی شیوع علائم مختلف گزارش شده توسط افرادی که آزمایش‌های PCR برای تشخیص کووید ۱۹ انجام داده‌اند، پرداخت. این تجزیه و تحلیل نشان داد که از دست دادن حس چشایی و بویایی با این سویه کمتر از دلتا بود، در حالی که گلودرد شایع‌تر بود.

در واقع، گلو درد به نسبت دو به یک، شایع‌ترین علامت در میان افرادی بود که آزمایش آن‌ها برای واریانت omicron مثبت بود.

بر اساس این گزارش، گلو درد در ۵۳ درصد موارد امیکرون به عنوان یک علامت ذکر شده است، در حالی که تنها ۳۴ درصد از افراد مبتلا به گونه دلتا ویروس کرونا، گلودرد داشتند.

اگرچه این یک علامت اولیه غالب است، اما همه بیماران مبتلا به این سویه از الگوی علائم مشابهی پیروی نمی‌کنند.

شدت گلودرد ناشی از کووید 19

علت درگیری کمتر ریه‌ها در سویه امیکرون

به نظر می‌رسد که در این سویه، ویروس بیشتر در راه‌های تنفسی فوقانی زندگی می‌کند و کمتر در ریه‌ها تکثیر پیدا می‌‎کند.

بر خلاف سویه دلتا، omicron بیشتر احتمال دارد که سیستم تنفسی فوقانی را پر کند. این تغییری نسبت به انواع قبلی است که در دستگاه تنفسی تحتانی، در ریه‌ها تکثیر می‌شدند.

این تغییر احتمالا به دلیل جهش های زیاد ویروس، در سویه‌های جدیدتر است. ویروس امیکرون تقریباً ۵۰ جهش دارد که حدود ۳۰ مورد از آنها روی پروتئین اسپایک – بخشی که به سلول‌های انسانی متصل می‌شود – شناسایی شده است.

شیوع بیشتر این سویه در مجاری هوایی فوقانی ممکن است توضیح دهد که چرا نسبت به انواع قبلی احتمال ایجاد خراش یا گلودرد در آن بیشتر است.

او اضافه می کند که مکان تکثیر و تجمع جدید ویروس کرونا، بخشی از چیزی است که اومیکرون را بسیار مسری می‌کند. به این دلیل که اگر ویروس در دستگاه تنفسی فوقانی باشد، احتمالاً تنفس آن برای افراد آسان‌تر است و از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد.

غرغره آب نمک

تفاوت گلودرد در افراد واکسینه شده با افراد واکسینه نشده

اگر اکنون به کووید۱۹ مبتلا شده‌اید، چه واکسن زده باشید یا نه، احتمال گلودرد وجود دارد. علائم غیراختصاصی، مانند گلودرد و آبریزش بینی، کم و بیش در افرادی که واکسن زده‌اند و دیگر افراد به‌طور مساوی اتفاق می‌افتد.

به خاطر داشته باشید که واکسن کووید۱۹ برای محافظت از شما در برابر این علائم نیست. این واکسن واقعاً برای محافظت از شما در برابر بیماری شدید است.

تفاوت اصلی بین دریافت واکسن و یا عدم دریافت آن، این است که خطر ابتلا به بیماری شدید در افراد واکسینه نشده بسیار بیشتر است.

افرادی که واکسینه نشده‌اند، علائم شدیدتر یا دوره خطرناک کووید۱۹ را دارند، در حالی که بیمارانی که کامل واکسینه باشند، معمولاً علائم خفیفی دارند.

این علائم خفیف شامل گلودرد، مقداری احساس خستگی و کمی درد عضلانی، بدون مشکل تنفسی و بدون تنگی نفس است. در این افراد، معمولا اگرچه همه چیز کمی ناراحت کننده است، اما باعث ایجاد بیماری شدید و نیاز به بستری و درمان دارویی نخواهد شد.

اگرچه هنوز اطلاعاتی برای تأیید این موضوع وجود ندارد، اما مشاهدات نشان می‌دهند که علائمی مانند گلودرد و آبریزش بینی در بیمارانی که واکسینه نشده‌اند برای مدت طولانی‌تری باقی می‌مانند.

چرا باید واکسن بزنیم

دلایل دیگر گلودرد

به بیان کلینیک مایو، جدای از کووید ۱۹، گلودرد ممکن است به دلیل سرماخوردگی، آنفولانزا یا گلودرد استرپتوکوکی نیز باشد.

متأسفانه، هیچ راهی برای تشخیص نوع عفونت شما بدون آزمایش وجود ندارد. حتی یک متخصص بیماری‌های عفونی هم نمی‌تواند آن را تشخیص دهد.

اگر گلودرد دارید، فرض کنید که به کرونا مبتلا هستید

افرادی که علائمی شبیه آنفولانزا یا سرماخوردگی دارند باید تصور کنند که مبتلا به کووید۱۹ هستند، تا زمانی که خلاف آن ثابت شود.

چنانچه شما مریض هستید، در خانه بمانید. در حال حاضر این موضوع بیشتر از همیشه صادق است.

مصرف چای و عسل برای گلودرد

درمان گلودرد ویروسی

هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند گلودرد کووید۱۹ را درمان کند، اما کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش ناراحتی خود انجام دهید.

برای تسکین علائم، مصرف مسکن مناسب است. یکی از بهترین و کم خطرترین این داروهای ضد درد، قرص استامینوفن است همچنین مهم است که به میزان کافی مایعات مصرف کنید.

برای تسکین خراش گلو، سعی کنید با آب گرم و نمک غرغره کنید یا آب داغ با عسل و لیمو بنوشید. نوشیدنیهای گرم یا سرد و بلوکهای یخ ممکن است این درد را کاهش دهند.

از مصرف غذاهایی که در هنگام بلع باعث درد می‌شوند، خودداری کنید. سعی کنید غذاهای نرم مانند ماست، سوپ یا بستنی بخورید.

اتاق را در دمای راحت نگه دارید و استراحت کنید و تا زمانی که علائم از بین بروند از فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.

سیگار کشیدن یا تنفس دود، می تواند گلودرد را بدتر کند. سعی کنید نزدیک افرادی که سیگار می‌کشند، نشوید. اگر سیگاری هستید، سعی کنید سیگار را کاهش دهید یا آن را ترک کنید.

مواد غذایی مفید برای گلودرد

گلودرد در کووید ۱۹ چقدر شدید است؟

گلودرد ناشی از COVID-19 می‌تواند از نظر شدت متفاوت باشد. می‌تواند تحریک، اغلب با احساس سوزش یا خراش باشد.

برخی از افراد هنگام بلع نیز درد را تجربه می‌کنند.

بر اساس مطالعه ZOE، که شامل ورودی داده‌های علائم بیش از ۴ میلیون نفر در سراسر جهان است، گلودرد کرونا می‌تواند به اشکال زیر باشد:

  1. احساس خشکی، به جای درد
  2. احساس خارش
  3. در روز اول دردناک است اما به تدریج در روز پنجم بهتر می‌شود
  4. احساس التهاب در لوزه‌ها

علائم خطر کرونا که نیاز به مراجعه به اورژانس دارند

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده هر یک از این علائم را نشان دادید، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید:

  1. تب بالای ۳۸ درجه که بیشتر از سه روز طول بکشد، حتی اگر موقتا با داروهای تب بر کاهش پیدا کند.
  2. مشکل در تنفس
  3. درد یا فشار مداوم در قفسه سینه
  4. احساس گیجی و از دست دادن هوشیاری
  5. ناتوانی در بیدار شدن یا بیدار ماندن
  6. کبودی لب‌ها یا صورت
احساس فشار بر روی قفسه سینه

در صورت تجربه این موارد، باید در سریع‌ترین زمان ممکن به اورژانس مراجعه کنید.

به عنوان یادآوری، افراد مبتلا به COVID-19 طیف گسترده‌ای از علائم را گزارش کرده‌اند که شامل علائم خفیف تا بیماری شدید می‌شود. این علائم ممکن است ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شود. افرادی که این علائم را دارند ممکن است COVID-19 داشته باشند:

  1. تب یا لرز
  2. سرفه
  3. تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  4. خستگی
  5. دردهای عضلانی یا بدن
  6. سردرد
  7. از دست دادن چشایی یا بویایی
  8. گلو درد
  9. احتقان یا آبریزش بینی
  10. حالت تهوع یا استفراغ
  11. اسهال
  12. ضایعات پوستی

این لیست شامل همه علائم احتمالی نمی‌شود. برای هر گونه علائم دیگری که برای شما شدید یا نگران کننده است، با پزشک تماس بگیرید.

علائم کرونا

علائم omicron چقدر سریع ظاهر می‌شود؟

به گفته CDC، مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک فرد آلوده علائم پس از مواجهه را ایجاد کند، برای نوع omicron نسبت به انواع قبلی کوتاه‌تر است. طبق بررسی‌های CDC این زمان از یک هفته کامل به کمتر از سه روز یا کمتر کاهش پیدا کرده است.

در حالی که تحقیقات بسیار بیشتری مورد نیاز است، منطقی است که یک ویروس بسیار مسری مانند نوع omicron دوره کمون کوتاه‌تری داشته باشد. پس از همه، هدف آن این است که هر چه سریع‌تر افراد زیادی را آلوده کند.

به همین دلیل است که گسترش با سرعت بسیار بیشتری رخ می‌دهد. این امکان وجود دارد که دوره نهفتگی، وابسته به تعدادی از متغیرها از جمله سن، مشکلات بهداشتی زمینه‌ای و وضعیت واکسیناسیون کوتاه‌تر یا طولانی‌تر باشد. اینجا هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد.