تعداد ضربان قلب نرمال
تعداد ضربان قلب نرمال

ضربان قلب طبیعی شاخص مهمی از حیات نرمال بشر و سلامت کلی بدن است. تپش قلب نرمال در افراد مختلف متفاوت بوده و طبق گفته‌ انجمن قلب ضربان قلب افراد با توجه به ضربان قلب استاندارد اشخاص، می‌تواند متغیر باشد. اما تعداد ضربان قلب نرمال کدام عدد است و ضربان قلب خطرناک چند است؟ ضربان طبیعی قلب در حالت استراحت برای بزرگسالان عددی بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه (bpm) است .

با این حال، ضربان قلب شما در حالت استراحت می‌تواند بسته به عوامل مختلفی مانند سن، جنسیت و سطح فعالیت بدنی متفاوت باشد. در ادامه با این مقاله از دهدارو همراه باشید تا با تعداد ضربان قلب نرمال در بزرگسالان و سالمندان و کودکان آشنا شده، عوامل موثر بر سلامتی و همچنین نحوه تشخیص عارضه در قلب را مطالعه نماییم.

ضربان قلب طبیعی چقدر است؟

ضربان قلب تعداد دفعاتی است که قلب در یک دقیقه می‌زند و البته همیشه هم ثابت نمی‌ماند. وضعیت ضربان قلب گاهی اوقات در پاسخ به چیزهایی مانند سطح فعالیت و وضعیت احساسی تغییر می‌کند اما ضربان قلب طبیعی بزرگسالان بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه (bpm) است. ضربان نبض می‌تواند متفاوت باشد و حتی خبر از وجود یک بیماری جدی بدهد.

ضربان قلب اغلب زمانی که در حالت استراحت و آرامش هستید اندازه گیری می‌شود؛ به این حالت ضربان قلب در حالت استراحت گفته می‌شود. ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت برای کودکان بسته به سنش می‌تواند بیشتر از بزرگسالان باشد.

ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت چقدر است؟

در حالی که سن و سطح فعالیت می‌تواند بر ضربان قلب تأثیر بگذارد، چند پارامتر “طبیعی” برای این میزان وجود دارد. ضربان قلب در حالت استراحت زمانی است که قلب به این دلیل که در حالت استراحت هستید، حداقل مقدار خونی را که بدن به آن نیاز دارد پمپاژ می‌کند. این ضربان ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. علاوه بر این عواملی مانند سن، سطح فعالیت و برخی داروها نیز می‌توانند بر ضربان قلب در حالت استراحت تأثیر بگذارند. در ادامه به بررسی ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت در سنین مختلف می‌پردازیم:

ضربان قلب طبیعی بزرگسالان در حالت استراحت

طبق تحقیقات انجمن قلب آمریکا (AHA) ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است. اما امکان دارد برخی از افراد کمتر از ۶۰ ضربان در دقیقه داشته باشند و هنوز هم طبیعی در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال ضربان قلب ورزشکاران کمتر و گاهی اوقات تا ۴۰ ضربه در دقیقه است. علاوه بر این، افرادی که از داروهای خاصی مانند بتابلوکرها استفاده می‌کنند، می‌توانند ضربان قلب کمتری داشته باشند. در ادامه عوامل بیشتری را بررسی خواهیم کرد که می‌توانند بر ضربان قلب در حالت استراحت تأثیر بگذارند. میانگین ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت برای بزرگسالان و بر اساس سن به شرح زیر است:

  • ۱۸ تا ۲۰ سال: ۸۱.۶
  • ۲۱ تا ۳۰ سال: ۸۰.۲
  • ۳۱ تا۴۰ سال: ۷۸.۵
  • ۴۱ تا ۵۰ سال: ۷۵.۳
  • ۵۲ تا ۶۰ سال: ۷۳.۹
  • ۶۱ تا ۷۰ سال: ۷۳.۰
  • ۷۱ تا ۸۰ سال: ۷۴.۲
  • بیشتر از ۸۰ سال: ۷۸.۱

اکسیژن خون و ضربان قلب نرمال

سطح اکسیژن خون مقدار اکسیژنی است که در خون در گردش است. در حالت نرمال سطح طبیعی اکسیژن خون بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) در نظر گرفته می شود. سطح پایین اکسیژن خون می‌تواند منجر به ضربان قلب سریع، گردش خون غیرطبیعی، تنفس سریع و پی در پی، درد قفسه سینه یا تنگی نفس شود. در چنین حالتی شخص هم زمان با سردرد حالت بی قراری داشته و از حس سرخوشی، سرگیجه، گیجی و فشار خون بالا رنج می‌برد.

ضربان قلب نرمال در سالمندان

ضربان قلب نرمال سالمندان و افراد مسن، عددی بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است. این مسلم است که ضربان قلب طبیعی برای سالمندان با همتایان جوان‌ترشان متفاوت باشد. طبق تحقیقات  بهترین حالت برای افراد مسن زمانی است که ضربان قلب فرد در یک دقیقه بین ۷۰ تا ۸۰ عدد در دقیقه قرار داشته باشد.  ولی ارقام بین ۶۰ تا ۷۰ و ۸۰ تا ۱۰۰ را نمی‌توان یک رنج غیرطبیعی در نظر گرفت و نشانگر بیماری خاصی قلمداد کرد.

برخی از سالمندان با افزایش خطر نارسایی قلبی و سایر مشکلات قلبی با ضربان قلب کمتر از ۵۰ تا ۶۰ ضربه در دقیقه ممکن است در معرض بیماری برادی کاردی قرار گرفته باشند. این حالت می‌تواند نشانه وجود اختلالات زمینه ای مخفی  دیگر در قلب هم باشد. با این وجود تشخیص و درمان زودهنگام مانع از ایجاد عوارض در آینده خواهد شد.

آیا ضربان قلب ۵۰ خطرناک است؟

اگر ضربان قلب شما به ۵۰ ضربه در دقیقه رسید، باید چند لحظه استراحت کنید و نبض خود را بررسی کنید. این وقفه به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید که آیا ضربان قلب شما طبیعی است یا نه نیاز به مراقبت های پزشکی دارید.

  • اگر ضربان قلب زیر ۵۰ ضربه در دقیقه را نشان داد و هم زمان احساس سرگیجه، منگی یا تنگی نفس داشتید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. یا اگر ضربان قلب شما بیش از ۵۰ ضربه در دقیقه است و هر یک از این علائم را احساس می کنید، ملاقات با پزشک وضعیت سلامت شما را مشخص خواهد ساخت.

علاوه بر این موارد، باید در مورد هر گونه تغییر در ضربان قلب نرمال خود با پزشک مشورت کرده و چک آپ دهید.  مشاهده هرگونه درد قفسه سینه یا مشکل در تنفس، می تواند دلیل خاصی داشته باشد و تجویز پزشک می‌تواند روند بهبودی را تسهیل بخشد.

تغذیه سالم و ورزش منظم می‌تواند به کاهش ضربان قلب در حالت استراحت و بهبود سلامت کلی قلب و داشتن ضربان قلب نرمال کمک کند. همچنین  مراقبت‌های پزشکی سالم، مصرف مولتی ویتامین و مکمل قلب و عروق می‌تواند در تنظیم نبض شما عزیزان موثر عمل کند.

ضربان قلب ۵۰ تا ۶۰ چه معنایی دارد؟

نبض ۵۰ تا ۶۰ ضربه در دقیقه در حالت استراحت عموماً در محدوده طبیعی برای بزرگسالان در نظر گرفته می‌شود . معمولاً این عدد نسبی برای افرادی که تناسب اندام  دارند و یا فعال هستند کمتر است. ضربان قلب کمتر در حالت استراحت نشان دهنده قلب سالم تر است. این امر نشان می‌دهد قلب قادر است خون را به طور موثرتری در سراسر بدن پمپاژ کند. هر چند در حالت استراحت عدد۵۰ تا ۶۰ ضربه در دقیقه ممکن است برای همه عادی نباشد. پس لازم است در صورت مشاهده ضربان قلب خارج از این محدوده، با پزشک معالج هماهنگ شوید.

ضربان قلب سریع(تاکی کاردی)

تاکی کاردی وضعیتی است که در آن ضربان قلب نرمال نیست و سریعتر از حد طبیعی به نظر می‌رسد (معمولاً بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه). علت تاکی کاردی می‌تواند به دلیل انواع شرایط زمینه‌ای مانند استرس، اضطراب و بیماری‌های قلبی عروقی عارض شود. درمان تاکی کاردی معمولا شامل تغییرات در شیوه و سبک زندگی، مدیریت استرس و ورزش و همچنین دارو، بسته به علت زمینه‌ای برخی بیماری‌ها یا مصرف داروهای خاص باشد. گزینه‌های درمانی تاکی کاردی در برخی موارد به جراحی منجر می‌شود.

ضربان قلب نرمال در بزرگسالان

طبق تحقیقات اخیر، ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت برای بزرگسالان بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه (BPM) است. با این وجود، محدوده دقیق این تعداد ضربان بسته به عوامل مختلفی مانند سن و سال، سبک زندگی و سطح قوای بدن متفاوت خواهد بود. مطالعات بعمل آمده نشان می‌دهد که ضربان قلب کمتر در حالت استراحت به معنای عملکرد کارآمدتر قلب است و با سلامت قلب و عروق ارتباط مستقیم دارد. اگر نبض ضربان قلب در حالت استراحت افراد بزرگسال بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه باشد، با افزایش احتمال خطر مرگ مواجه خواهد بود.

تعداد ضربان قلب نرمال

ضربان قلب آهسته (برادی کاردی)

برادی کاردی یک اصطلاح پزشکی برای ضربان قلب آهسته است. ضربان قلب نرمال بیشتر بزرگسالان در حالت استراحت بین ۵۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه است. برادی کاردی زمانی رخ می‌دهد که ضربان قلب کمتر از ۶۰ ضربه در دقیقه باشد. علت این عارضه می‌تواند در اثر شرایط مختلف اتفاق بیافتد. به ویژه حمله قلبی، عدم تعادل الکترولیت‌ها یا عوارض جانبی برخی داروها در برخی موارد می‌توانند بر سیستم الکتریکی قلب تأثیر بگذارند. برادی کاردی همچنین می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی جدی‌تر، مانند اختلال دریچه قلب یا عفونت باشد. بنابراین هرگونه ضعف ضربان قلب از حالت معمول، نیازمند پیگیری می‌باشد.

ضربان قلب خطرناک چند است؟

ضربان قلب اگر به صورت خوابیده و در حالت استراحت پس از ۵ دقیقه شمرده شود و این عدد بیش از ۱۰۰ بار در دقیقه نمایش داده شود، در تعداد ضربان بیشتر از حد نرمال طبقه بندی می‌شود. ضربان قلب خطرناک زمانی است که قلب شما خیلی آهسته یا خیلی سریع می‌زند.